REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualu2018 m. Spalio 23 d. 15:59

Vertinimas ir įsivertinimas ikimokykliniame ugdyme

Kaunas

Kaišiadorių rajono savivaldybės nuotr.

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


41718

Taip sudėliota, kad žmogus save, savo veiklą, poelgius vertina kiekviename žingsnyje: nuo ankstyvo ryto iki tos minutės, kai galų gale atsigula miegoti: stovėdami prieš veidrodį, lipdami ant svarstyklių, apgalvodami situacijas, kurios vienu ar kitu metu susiklostė, namų ruošos darbuose, mokydamiesi ar tiesiog darbe dirbdami. Daugelis žmonių įsivertinimą atlieka net nemąstydami.

i4kiee8xq.jpg

Įsivertiname paprastai pagalvodami ir/ar pasakydami sau tam tikrus žodžius, frazes, kurios kiekvienam iš mūsų leidžia suprasti, ar tai, ką vertiname, pavyko, ar kitą kartą tai darydami turėtume kažką patobulinti. Kaišiadorių savivaldybėje „Lyderių laikas 3“ įgyvendinamas pokyčių projektas „Įsivertinimas, ugdantis vaiko atsakomybę ir savarankiškumą“ atskleidė, kad įsivertinimo procesas prasideda ne tada, kai žmogus jau yra suaugęs ir gali giliai samprotauti apie savo nuveiktus darbus, pasiektus rezultatus ar padarytas klaidas. Dirbdami projekte suvokėme, kad mokyklose mokiniai galėtų geriau mokytis, labiau įsitraukti ir pasiekti sėkmę tada, kai padėsime vaikui tvirtus savarankiškumo ir atsakomybės pagrindus ikimokykliniame bei priešmokykliniame ugdyme.

2018 m. spalio 11 d. ,,Lyderių laiko 3“ kūrybinė komanda ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogus sukvietė dar kartą padiskutuoti ir apmąstyti ikimokyklinio amžiaus vaikų vertinimą ir įsivertinimą ugdymo procese. LL3 projekto mokyklinis renginys „Vertinimas ir įsivertinimas ikimokykliniame ugdyme“ vyko Kaišiadorių lopšelyje-darželyje ,,Žvaigždutė“.

Visus susirinkusiuosius sveikino Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Aurika Bartkienė, kuri akcentavo, kad svarbu yra auginti atsakingus ir savarankiškus mažuosius piliečius, kurie tvirta, pasitikėdami savimi bei aplinkiniais, žengtų į mokyklas.

2018 m. birželio 13 d. Kaišiadorių lopšelyje-darželyje ,,Spindulys“ vykusiame LL3 projekto mokykliniame renginyje buvo aptarti dokumentai, reglamentuojantys ikimokyklinį ugdymą, ugdomi gebėjimai, ikimokyklinio amžiaus vaikų pažinimo būdai (ypač daug dėmesio skirta stebėjimui), atkreiptas dėmesys į veiklų planavimą, tapo aišku, jog tuo metu susirinkusiai švietimo bendruomenei liko dar daug neatsakytų klausimų. Taigi, 2018 m. spalio 11 d. LL3 projekto mokyklinis renginys „Vertinimas ir įsivertinimas ikimokykliniame ugdyme“ yra tęstinis birželio 13 d. renginys, kuriame su Utenos lopšelio-darželio „Želmenėlis“ direktore Sigita Balčiūniene bei Utenos švietimo centro direktore Vitalija Bujanauskiene Kaišiadorių rajono ikimokyklinių įstaigų pedagogai, remdamiesi savo patirtimi, praktiškai mokėsi planuoti ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdomąją veiklą, aiškinosi, į ką svarbu atkreipti dėmesį planuojant kiekvienos grupės ir kiekvieno vaiko individualią veiklą. Lektorės akcentavo, kad „mokytojams, ugdantiems pagal ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo programas, šiandien svarbu suvokti, kad tema nėra svarbiausia ugdymo proceso dalis“, ir teigė, kad „pirmiausia turi būti išsikeliamas bei apibrėžiamas tikslas (ugdomas gebėjimas – laukiamas rezultatas), tada planuojamos individualios veiklos, veiklos grupelėmis ir visos grupės veiklos, remiantis įvairiomis formomis ir būdais surinktais, užfiksuotaisduomenimis apie individualius kiekvieno vaiko pasiekimus ir pažangą (pasiekimų sritys)“. Renginio metu diskutuojant išsiaiškinta, kad ugdomosios veiklos planavimas yra atviras, nebaigtinis procesas, paliekant galimybę planą koreguoti, pildyti, keisti pagal poreikį. Planavimas bus kokybiškas tik tada, jeigu bus orientuotas į laukiamus realius vaikų ugdymosi rezultatus (asmenybės ūgtelėjimą, įgyjamus pasiekimus, daromą pažangą). Lektorės taip pat pabrėžė, kad „kiekvienas planavimo procesas turi būti pradedamas nuo apmąstymo, ko ir kodėl sieksime, kaip sieksime, iš ko žinosime, kaip sekasi.“ Neatsiejama kiekvieno vaiko ugdymo(si) proceso dalis yra tėvai/globėjai. Pastaruosius kiekvieną savaitę privalu informuoti, ką jų vaikai išmoks, kokios problemos kyla, privalu su tėvais/globėjais aptarti, kaip ir kokiu būdu gali prisidėti prie savo vaikų pažangos, tačiau planų rodyti nereikia.

Renginyje prisiminta, jog svarbiausi dokumentai, reglamentuojantys ikimokyklinį ugdymą ir kuriais vadovaujamės, yra Priešmokyklinio ugdymo bendroji programa, darželio programa, kurioje aprašytas įstaigos savitumas, bei Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas (siekiamybė). Jais ir vadovaujamasi planuojant ugdymą, ugdymo turinį. Visa kita yra tik priemonės tikslams, uždaviniams pasiekti.

Norint užauginti kritiškai mąstančią asmenybę, privalome jau nuo pat mažens ugdyti kiekvieno iš jų įsivertinimo gebėjimą. Tinkamai organizuotas planavimas, vadovaujantis vertinimo ir įsivertinimo duomenimis ikimokyklinėse įstaigose, būdas siekti asmeninės pažangos, išmokti prisiimti atsakomybę ir ugdyti savarankiškumą.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA