REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Sveikata2018 m. Gruodžio 20 d. 10:59

Ugdymo įstaigų mikroklimato įtaka vaikų sveikatai

Vilnius

anonymous anonymousŠaltinis: Etaplius.lt


65358

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Telšių departamento specialistai atsižvelgdami į šaltąjį metų sezoną siekia atkreipti ugdymo įstaigų vadovų ir kitų atsakingų asmenų bei tėvelių dėmesį, kad vaikų sveikatai svarbi ne tik aplinkos oro kokybė, bet didelę įtaką turi ir vidaus patalpų oras. Šaltuoju metų laiku uždarose patalpose praleidžiama daug laiko, tad tinkamas patalpų mikroklimatas ypač svarbus sveikatai, tai ypatingai aktualu vaikų ugdymo proceso metu.

Patalpų mikroklimatas – tai patalpų oro temperatūros, temperatūrų skirtumai, santykinis oro drėgmės ir oro judėjimo greičio derinys. Tik optimalios mikroklimato parametrų vertės neturi neigiamo poveikio sveikatai.

Visose patalpose, įskaitant ir skirtas vaikų ugdymui, turi būti užtikrintas natūralus vėdinimas per varstomus langus ir natūralios traukos kanalus. Nevėdinamos patalpos gali būti sveikatos sutrikdymo priežastis, nes jose kaupiasi drėgmė, anglies dvideginis, anglies monoksidas, azoto dioksidai, sieros vandenilis, acetonai ir kitos kenksmingos medžiagos. Jeigu ilgą laiką vaikai praleidžia uždarose ir nevėdinamose patalpose, ore sumažėjęs deguonies kiekis, gali sukelia nuovargį, galvos skausmą ar nervingumą.

Esant žemai patalpų oro temperatūrai, padidėjusiai drėgmei nevėdinamų patalpų ore didėja mikroorganizmų kiekis, kurie gali sukelti kvėpavimo takų ligas.

Siekiant užtikrinti normalų ir sveikatai nepavojingą patalpų mikroklimatą privalu vadovautis Lietuvos higienos normos HN 75:2016 „Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programų vykdymo bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“ (toliau – HN 75:2016) ir Lietuvos higienos normos HN 21:2011 „Mokykla, vykdanti bendrojo ugdymo programas. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“ (toliau – HN 21:2011) reikalavimais.

Mikroklimato parametrai ikimokyklinio ugdymo patalpose

Ikimokyklinio ugdymo įstaigose patalpų oro temperatūra šaltuoju metų laikotarpiu turi atitikti HN 75:2016 nurodytus dydžius:

grupės priėmimo - nusirengimo, žaidimų patalpa/erdvė, sveikatos kabinetas – 20-23 °C;

grupės miegamasis (jei įrengtas atskirai) – 18-22 °C;

grupės tualetas-prausykla ­– 19-23 °C;

kūno kultūros ir (ar) muzikos salė (jei įrengta) – 18-20 °C;

patalpa, kurioje įrengtos kompiuterizuotos vietos vaikams – 20-22 °C;

judėjimo keliai, laiptinės, koridoriai – 18-21 °C;

santykinė oro drėgmė šaltuoju metų laiku – 35–60 proc.;

oro judėjimo greitis šaltuoju metų laiku – ne daugiau kaip 0,15 m/s.

Ne tik ikimokyklinio ugdymo įstaigos personalas, bet ir vaikus į darželius atlydėję tėvai turi būti atsakingi ir atkreipti dėmesį, ar patalpų temperatūra atitinka HN 75:2016 reglamentuotus dydžius.

Personalui svarbu nepamiršti, kad grupių žaidimų, miegamojo/poilsio patalpose/erdvėse turi būti numatyta natūralaus vėdinimo per atidaromus langus galimybė. Norint užtikrinti normalų mikroklimatą patalpos turi būti vėdinamos nuolatos kai jose nėra vaikų.

Mikroklimato parametrai bendrojo ugdymo mokyklų patalpose

Mokymo, ugdymo patalpose oro temperatūra šildymo sezonu turi atitikti HN 21:2011 reglamentuotus dydžius:

mokymo klasėse, mokymo kabinete ir aktų salėje – 18-20 °C;

sporto salėje – 15-17 °C;

persirengimo kambariuose, dušuose – ne žemesnė kaip 20 °C;

nevykstant pamokoms šildymo sezono metu mokyklos patalpose turi būti ne žemesnė kaip 15 °C;

santykinė oro drėgmė šaltuoju metų laikotarpiu mokyklos patalpose turi būti
35–60 proc.;

oro judėjimo greitis šaltuoju metų laikotarpiu mokyklos patalpose turi būti ne didesnis kaip 0,15 m/s.

Pakeisti orą patalpoje grynesniu, pašalinant nemalonius kvapus ir drėgmę, galima tik vėdinant patalpas. Labai svarbu, kad mokymo klasės ir mokymo kabinetai, kuriuose neįrengta mechaninio vėdinimo sistema, būtų išvėdinami po kiekvienos pamokos.

Giedrė Ligeikienė, Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja



REDAKCIJA REKOMENDUOJA