Seimas spręs, ar didinti akcizus daugiau negu buvo įsipareigota

Vilnius
Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
Reporteris Lina Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Seimas ketvirtadienį plenariniame posėdyje spręs, ar padidinti akcizų tarifus etilo alkoholiui, benzinui, gazoliams, žemės ūkio veikloje naudojamiems gazoliams ir kaitinamojo tabako produktams, pastariesiems – daugiau negu buvo įsipareigota pagal ankstesnį trejų metų planą.

Pasiūlymo kritikai teigia, kad didesni akcizai didins kontrabandos mastą ir stums į šešėlį rinkoje atsiradusią alternatyvą tradicinėms cigaretėms.

Šiuo metu Lietuvoje yra daugiau kaip 100 tūkst. kaitinamojo tabako produktų vartotojų. Lapkritį tarp jų atlikta apklausa, kurioje dalyvavo 12 tūkst. respondentų, parodė, kad dėl didesnio akcizo pakelio kainai pasiekus 3,75 euro, kone pusė kaitinamąjį tabaką naudojančių respondentų imtų ieškoti, kur galima pigiau įsigyti produktų – kaimyninėse šalyse ar šešėlinėje rinkoje.

Augant kaitinamojo tabako gaminių paklausai, Finansų ministerija teikdama 2020 m. valstybės biudžetą pasiūlė nuo kitų metų kovo mėnesio šiems gaminiams taikomo akcizo tarifą pakelti net 65 proc., kartu neatsisakant anksčiau suplanuoto nuoseklaus trejų metų akcizo kėlimo po 15 proc. kasmet.

Pasiūlymas didinti mokestį praėjusią savaitę Seimo Biudžeto ir finansų komitete nesulaukė sutarimo – balsams pasiskirsčius po lygiai, teigiama išvada dėl projekto priimta tik po komiteto pirmininko Valiaus Ąžuolo sprendimo.

Akcizų įstatymo pakeitimų įstatymo projektas daugiausia kritikos sulaukė dėl to, kad siekiant papildomų įplaukų į biudžetą nepaisoma ankstesnių valstybės įsipareigojimų – trejų metų apmokestinimo plano, kuris pernai buvo pateiktas Akcizų įstatymo lydinčiajame rašte. Dokumente buvo numatyta, kaip konkrečiai turėtų būti didinami mokesčiai tabako gaminiams. Įgyvendinant planą, akcizas kaitinamojo tabako gaminiams kasmet turėjo didėti po 15 procentų.

Finansų ministerijos teigimu, stipriai pakeltas akcizas padėtų į biudžetą surinkti papildomus 6 mln. eurų.

Projekto nepalaikiusi Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narė Gintarė Skaistė posėdžio metu pažymėjo, kad mokesčio didinimas yra akivaizdus pasikeitimas, galintis sujaukti ilgalaikius verslo įmonių planus.

Socialdemokratė Rasa Budbergytė Finansų ministerijos pasiūlymą taip pat vertino kritiškai: „Norėdama surinkti 6 milijonus eurų Vyriausybė griauna pasitikėjimą bei partnerystę ir atsisako įsipareigojimų“. Anot R. Budbergytės, Finansų ministerija galėtų pateikti ir kitokių pasiūlymų, kaip papildyti valstybės biudžetą.

Tuo metu pasiūlymo kritikai posėdžio metu teigė, kad anksčiau jau ne kartą įgyvendintas netolygus akcizo pakėlimas nedavė lauktų rezultatų. 2016 metais keliant akcizą prognozuota, kad tai padės į biudžetą papildomai surinkti 23 mln. eurų, bet pavyko surinkti 11 mln. eurų. 2017 metais ministerija planavo šio akcizo surinkti 11 mln. eurų, bet biudžetas buvo papildytas 6 mln. eurų.

Jeigu įstatymo projektui Seime bus pritarta, Lietuvoje akcizas kaitinamojo tabako produktams nuo kitų metų kovo mėnesio turėtų pasiekti 113,2 euro už kilogramą. Tas pats akcizas Lenkijoje sieks 68 eurus, Baltarusijoje – 51 eurą. Akivaizdūs kainų skirtumai gali dar labiau paskatinti į Lietuvą plūstančios kontrabandos srautą, kuriame atsiras ir kaitinamojo tabako gaminių.

Muitinės kriminalinės tarnybos duomenimis, per devynis šių metų mėnesius Lietuvoje sulaikyta tiek nelegalių rūkalų, kiek pernai per visus metus

Šiemet vasarą paskelbto „Eurobarometro“ tyrimo duomenimis, Lietuva patenka tarp penkių ES valstybių, kuriose labiausiai klesti prekyba nelegaliomis cigaretėmis.

ES šalyse atlikto tyrimo išvadose pažymima, kad 3 iš 4 nelegalias cigaretes rūkančių piliečių taip elgiasi dėl to, kad tokie rūkalai kainuoja pigiau, o šešėlinėje rinkoje cigarečių galima įsigyti už 30–50 proc. mažesnę kainą.

ELTA