REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2021 m. Gruodžio 1 d. 13:19

Fotografijos muziejus eterį suteikė jauniesiems kūrėjams

Šiauliai

Fotografijos muziejus Fotografijos muziejusŠaltinis: Etaplius.lt


196080

2021 m. Fotografijos muziejus įgyvendino projektą „Jaunojo kūrėjo eteris“  ir surengė penkių jaunųjų kūrėjų meninių projektų pristatymus ir virtualias, vienos savaitės trukmės, ekspozicijas. Su menininkais ir jų kūriniais galite susipažinti peržiūrėję Fotografijos muziejaus parengtus filmukus: https://i.fotomuziejus.lt/gDEVS
 

Projekto renginių metu vyko fotografijų ciklų peržiūros, jaunieji kūrėjai papasakojo apie save, dalinosi mintimis apie eksponuojamus kūrinius ir kūrybinį procesą. Surengtuose penkiuose pristatymo renginiuose dalyvavo kviestiniai svečiai – kultūros lauko profesionalai. Iš anksto susipažinę su kūriniais ir jų autoriumi, jie imdavosi moderatoriaus vaidmens, papildydavo renginį giliomis įžvalgomis, įtraukdavo į koncentruotą, tematiškai su fotografijomis susijusį pasakojimą. Jų dėka buvo atskleidžiami kūriniuose analizuojamos temos platesni kontekstai, gilesnės prasmės, jaunojo kūrėjo darbai dar labiau aktualizuojami. Renginio svečio kėdę užėmė šie žinomi asmenys: vizualiųjų menų kritikas doc. dr. Remigijus Venckus, gamtininkas Andrejus Gaidamavičius, rašytojas dr. Ramūnas Čičelis, fotografas Rolandas Parafinavičius ir filosofas prof. Gintautas Mažeikis. „Jaunojo kūrėjo eteris“ tapo akstinu jauniesiems menininkams kurti ir drąsiai kalbėti apie savo kūrybą bei joje keliamus rūpimus klausimus.

Idėja surengti projektą „Jaunojo kūrėjo eteris“ kilo bendraujant su jaunaisiais menininkais. Atviru kvietimu buvo kreiptasi į vizualiojo, tarpdisciplininio meno kūrėjus teikti paraiškas. Iš viso muziejus sulaukė dešimties paraiškų, kuriose dominavo fotografinė kūryba. Buvo atrinkti penki projektai, labiausiai išsiskyrę idėjos originalumu, išbaigtumu bei menine verte.

„Jaunojo kūrėjo eterio“ renginiuose muziejaus konferencijų ir edukacijų salė virsdavo jaukia, užtamsinta erdve, kurioje buvo kuriama kamerinė atmosfera, atpalaiduojanti žiūrovus ir skatinanti įsitraukti į pokalbį su menininku ir renginio moderatoriumi.

Projektas debiutavo, pristatydamas fotografo Deivido Buivydo dokumentinės fotografijos ciklą „F(L)IGHT“. Tai antropologinis tyrimas, kalbantis apie migraciją, segregaciją, asmens identiteto praradimą, tapatumo paieškas. Fotografijose užfiksuoti Bostono, miesto Jungtinėje Karalystėje, vaizdai. Bostonas vienas ryškiausių emigrantų traukos taškų ir euroskeptiškiausių miestų šalyje. Fotografas iš šono stebi miesto gyvenimą – ritmą, rutiną, žmonių elgsenas, bylojančias apie vidines jų būsenas. Fiksuoja miesto socialinį veidą – gyventojus, aplinką, viešąsias erdves, simbolius ir detales, kalbančias apie migranto dalią.

Projekto dalyvis menininkas Andrej Polukord pristatė fotografijos-performanso projektą  „Miško statulos“ (angl. „Woodstatues“). Fotografijose užfiksuoti medžių kamienai ant kurių užsilipęs stovi pats autorius. Menininkas tyrinėja paskirtį vienišų medžių kamienų, kuriuos medkirčiai palieka sunaikintų miškų plotuose, buvusiose sengirėse. Šios medžių struktūros kūrėjui primena postamentus paminklams, statomus tuščiose miestų aikštėse. Polukord užkeldamas žmogų ant tokio „pjedestalo“ sukuria aliuziją į šios situacijos iniciatorių.

 Vasaros pabaigoje Fotografijos muziejaus lankytojai buvo pakviesti į jaunosios kartos kūrėjos Gustės Vaitkevičiūtės triptikų ciklo „Stichija: Žmogus“ pristatymą ir peržiūrą. Autorės darbuose vystomas pasakojimas apie žmogaus ir gamtos ryšį per senovės graikų mitų simbolius ir metaforas. Nagrinėjamas žmogaus ir gamtos santykis, pasitelkiant gamtos naikinimo, žmogaus dieviškumo ir jo atsiskyrimo nuo gamtos motyvus. Pasitelkdama vizualias metaforas, Gustė fotografijose atskleidžia žmogaus pažeidžiamumą ir neatskiriamumą nuo gamtos.

Jaunosios kartos fotografas Armandas Stokė pakvietė žiūrovus susipažinti su savo gimtųjų vietų žmonių portretais. Jis pristatė fotografijų ciklą „Išvietės aura“, kuriame atskleidžiamas kaimo žmogaus portretas netikėtoje aplinkoje – nuosavoje išvietėje. Išvietė tampa ne tik fonu, iškalbingai pratęsiančiu žmogaus socialinį portretą, bet ir svarbiu fotografijos objektu. Stokė sukūrė įtaigius, išraiškingus, kartais nejaukius, bet labai žemiškus ir netgi intymius provincijos žmonių portretus, kurie kalba žiūrovui apie žmogaus gamtiškumą, archajiškumą.

Projekto renginių seriją užbaigė naujųjų medijų meno studentės Austėjos Auškalnytės fotografijos ciklas „Imagination Dead Imagine“. Fotografijos – tai airių kilmės rašytojo Samuelio Becketto tokio paties pavadinimo prozos kūrinio vizualinė interpretacija. Austėjos sukurtuose abstrakčiuose fotografiniuose vaizduose negalioja jokios taisyklės, kompoziciniai dėsniai. Fotografijose išnyrantys vaizdai tarsi iš tarpinės mąstymo-vaizduotės būsenos – jie nėra išgryninti ir neturi aiškios, atpažįstamos formos ar lengvai perskaitomo turinio. Austėja kurdama žaidžia su šviesos atspindžiais, veikiančiais vandens terpėje. Pasitelkdama juos, menininkė metaforiškai iliustruoja žmogaus minčių nepastovumą. Šioms mintims impulsą suteikia fotografijas lydinčio monologo citatos iš S. Becketto kūrinio.

Muziejus, matydamas susidomėjimą projektu „Jaunojo kūrėjo eteris“, ketina jį tęsti ir 2022 metais dar kartą pakviesti jaunuosius menininkus pristatyti savo kūrinius ir leistis į praturtinančius pokalbius. Planuojama paįvairinti renginio formatą, praplėsti eksponavimo galimybes. Visa tai muziejaus lankytojai galės išvysti jau kitais metais.

Projektą „Jaunojo kūrėjo eteris“ iš dalies finansavo Lietuvos kultūros taryba ir Šiaulių miesto savivaldybė.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA