REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2020 m. Sausio 31 d. 14:42

Autobusų stotis miesto centre – jau savivaldybės planuose

Alytus

Asociatyvi nuotrauka.

Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt


116060

Artimiausiuose rajono savivaldybės planuose – autobusų stoties perkėlimas į miesto centrą. Šiuo metu keleivių pavėžėjimo paslaugas Lazdijų rajone teikia ne savivaldybė ar jos įstaiga, o UAB „Lazdijų autobusų parkas“.

Tai privataus kapitalo įmonė, kuri rajono gyventojų pavėžėjimo paslaugas teikia pagal 2018 m. spalio 25 d. tarp UAB „Lazdijų autobusų parkas“ ir Lazdijų rajono savivaldybė pasirašytą sutartį. Joje yra numatyti savivaldybės įsipareigojimai kompensuoti tam tikrą jų išlaidų dalį. Vien už moksleivių pavėžėjimą į mokyklas savivaldybė 2019 metais sumokėjo daugiau nei 103 tūkst. eurų, už transporto lengvatas, priklausančias neįgaliesiems bei pensinio amžiaus žmonėms – beveik 7 tūkst. eurų, subsidijų dengti nepelningiems maršrutams – beveik 125 tūkst. eurų. Taigi gyventojų pavėžėjimui savivaldybė per metus vidutiniškai skiria apie 234 tūkst. eurų. Vežėjas nėra įsipareigojęs rekonstruoti stotį ar jo infrastruktūrą, dėl to savivaldybė negali įtakoti, kad šiuo metu itin nykiai atrodantis autobusų stoties pastatas bei visa stoties teritorija būtų tvarkoma. Savivaldybė tiesiog sumoka už paslaugas, kurios reikalingos mūsų rajono gyventojams. Sprendimų ieškoti galima tik tariantis ir bendradarbiaujant su UAB „Lazdijų autobusų parkas“ vadovais.

Tą rajono vadovai pastaruoju metu aktyviai daro. Pirmųjų susitikimų rezultatai nuteikia pozityviai. Autobusų stoties savininkai sutinka ieškoti kompromisų - svarsto galimybes, tiek rekonstruoti stotį ir jos prieigas, tiek, esant galimybei, persikelti į Lazdijų miesto centrinę dalį. Iki tol, kol tai nutiks, yra sutarta, kad Lazdijų autobusų parkui priklausantys autobusai, nepriklausomai iš kurios rajono pusės atvyko – važiuoja iki greta Užimtumo tarnybos esančio sustojimo ir ten išlaipina ir (arba) įlaipina gyventojus.

Nepavykus susitarti, galima ieškoti galimybių gyventojų pavėžėjimo paslaugas ne pirkti iš privataus operatoriaus, bet tokią paslaugą teikti savivaldybės įstaigai. Kol kas šis variantas konkrečiai nebuvo svarstytas, tikimasi, kad gyventojų skundus dėl maršrutų, laikų, autobusų būklės ir paslaugos kokybės pavyks išspręsti.

Autobusų stočiai merė numačiusi bene idealią vietą

„Autobusų stotį atkelti į miesto centrą, galbūt, galėsime greičiau nei dauguma tikisi. Jei tik rytoj vyksiančiame rajono savivaldybės tarybos posėdyje dauguma tarybos narių pritars atsilaisvinančio policijos komisariato pastato perėmimui savivaldybės nuosavybėn, ten ieškosime galimybių jaukiai įkurdinti autobusų stoties laukiamojo salę, o kieme – nedidelę, bent 5 autobusus talpinančią keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo aikštelę“, – sakė rajono savivaldybės merė Ausma Miškinienė. Ji teigė, kad susitikimuose su rajono gyventojais ne kartą išgirdo žmonių prašymą perkelti autobusų stotį arčiau miesto centro. Merei žinoma, kad žmonės, į Lazdijus bei kitus miestus vykstantys autobusais, yra vyresnio amžiaus ir turintys tikrai nedideles pajamas. Jiems sunku iš vieno Lazdijų pakraščio pasiekti kitą, kuriame šiuo metu yra autobusų stotis. „Manau, kad įkurti autobusų stotį čia, kur šiuo metu yra policijos komisariatas – ideali vieta rajono gyventojams: vietoje prekybos centras, rajono savivaldybė, ligoninė bei pirminio sveikatos priežiūros centro įstaigos, vaistinės“, – vardijo sumanymo pranašumus A. Miškinienė.

Pasak jos, kiek vėliau, pertvarkius dalį policijos pastato patalpų sporto reikmėms, rajono vaikams būtų labai patogu vietinio susisiekimo autobusais atvykti į treniruotes ir parvykti namo.

Elektroautobusas, neturint autobusų stoties, per didelė prabanga

Esamos aplinkybės taip pat siejasi su rytoj savivaldybės tarybos posėdyje ketinamu svarstyti klausimu dėl elektrinio autobuso pirkimo. Atsižvelgus į daugumos gyventojų nuomonę, bus siūloma atsisakyti pirkti ekologišką transporto priemonę – elektrinį autobusą. Sprendimą jį pirkti buvo priėmusi ankstesnioji rajono valdžia dar 2017 m. balandžio mėnesį. Savivaldybės administracija praėjusių metų kovą vykdė viešuosius pirkimus ir gavo tik vieno tiekėjo pasiūlymą įsigyti elektrinį autobusą už 311 998 eurus. Tačiau šis pasiūlymas gerokai viršijo ES numatytą finansavimą, t. y. 219 tūkst. eurų. Iš viso savivaldybei už šią ekologišką prekę būtų tekę pakloti beveik 93 tūkst. eurų: beveik 39 tūkst. eurų – 15 proc. sumos, kaip buvo numatyta sutartyje, plius PVM mokestį – daugiau nei 54 tūkst. eurų, nes tai yra finansuoti netinkamos lėšos. Dar 21 500 eurų per metus (vairuotojo atlyginimui, draudimams, įkrovimo paslaugai bei padangoms pirkti) savivaldybei būtų kainavęs elektrinio autobuso išlaikymas. Svarbu tai, kad tik keletas savivaldybių, kurios planavo pirkti elektrinius autobusus ir buvo numačiusios tam lėšų, pasirašė finansavimo sutartis.

Elektrinio autobuso pirkimui nepritarė net 80 proc. nuomonę išreiškusių gyventojų

Rajono savivaldybė, prieš teikdama sprendimo projektą svarstyti tarybai, socialiniame tinkle „Facebook“ paskalbė gyventojų apklausą dėl elektrinio autobuso reikalingumo mūsų rajone. Net 80 proc. parašiusiųjų šiam pirkiniui nepritarė, pritarė tik 20 proc., iš viso balsavo 894 gyventojai.

Kai kurie jų siūlė autobusą pirkti ir perduoti Lazdijų autobusų parkui arba skirti lėšas autobusų stoties rekonstrukcijai. Bet tai – neįmanoma, nes autobusų parkas – ne savivaldybės įmonė. Todėl rytoj tarybos nariams, atsižvelgus į gyventojų siūlymus, teikiamas sprendimo projektas nepirkti nors ir ekologiškos, bet labai brangios transporto priemonės, kuria gyventojų, net ir norėdami, nemokamai vežioti negalėtume. Turimomis žiniomis, Susisiekimo ministerija (manoma, atsižvelgdama į tai, kad daug savivaldybių pagal 2016 metų pabaigoje numatytas lėšas ir parengtą jų skyrimo tvarką elektrinius autobusus pirkti atsisakė) ketina skirti lėšų elektriniams bei hibridiniams autobusams įsigyti palankesnėmis, nei dabar buvo numatytos, sąlygomis. „Tuomet mūsų savivaldybė ir svarstys galimybę naujas ir ekologiškesnes transporto priemones įsigyti. Būti pirmiems bet kokia kaina, ne visada teisingas pasirinkimas. Šiais metais tą beveik 100 tūkst. eurų sumą, kuria turėtume prisidėti perkant elektrinį autobusą, geriau skirsime rajono kelių infrastruktūros gerinimui ar švietimo sektoriaus problemoms spręsti“, – sakė savivaldybės merė Ausma Miškinienė.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA