REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kvadratas2023 m. Lapkričio 26 d. 10:56

Dvi savaip grupinės parodos šiuolaikiniame meno festivalyje „Virus’28“

Šiauliai

Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos in­for­ma­ci­jaŠaltinis: Etaplius.LT


284317

Lapkričio 30 d., ketvirtadienį, 17.30 val. Šiaulių dailės galerija kviečia į dar dviejų šiuolaikinio meno festivalio „Virus’28“ parodų atidarymus.

Pirmame galerijos aukšte veiks Rodiono Petroffo „Grupinė paroda“. Jos autorius yra menininkas, kuratorius ir kritikas viename asmenyje ir tai nėra pokštas ar genijaus pretenzijos. Jo sugalvota ir įgyvendinta grupinė vieno autoriaus paroda skamba kaip oksimoronas, bet, atėję į galeriją, būtent tai ir matote: vienas autorius pažadina savyje daug menininkų ir jų darbus sujungia į konceptualią visumą – t. y. sukuruoja. Ir tai ne koks fantastinis filmas, o realybė – kad ir kaip keistai skambėtų šis žodis postsimuliakriniame būvyje. Tačiau žiūrovas nuo to tik laimi – atėjęs į vieną parodą, jis gauna tris!

Medžiotojai-meškeriotojai galės apžiūrėti tai, ką menininkas rodo (kas pavaizduota paveiksluose, ką primena skulptūriniai objektai); darbščiųjų rankų būrelio nariai, prikišę nosis, tyrinės, kaip visa tai nutapyta, išlieta, pagaminta; detektyvų mėgėjai ieškos paslėptų prasmių ir bandys atsakyti į klausimą – kodėl? Ši paroda primena roman à clé (pranc. „romanu su raktu“), tik vietoj vieno rakto čia reikia daugybės. Vagių visraktis nepadės – nebent jums norisi pasiklausyti kaukiančių sirenų.

R. Petroffas kuria (multi)konceptualią tapybą, dėdamas klaustukus prie kiekvieno kūrinio dėmens. Kas yra autorius? Autorystės klausimas šiuolaikiniame mene vis iš naujo persvarstomas – ar tai vardas, prekės ženklas, ar galiojimą praradęs, bet aukcionuose vis dar karaliaujantis genijaus mostas? Ar autorius prisikėlė, kai Michelis Foucault buvo jį numarinęs? Rodionas randa savo išeitį – jis kiekvienam paveikslui (ar jų ciklui) pasiūlo po naują autorių. O kartu yra tas, kuris turi jų visų vizitines korteles. Toks beveik fluksiš-kas / mačiūniškas impresarijus, kuriam menas pokštas. Bet kuriamas su mirtinu rimtumu ir žvėrišku azartu.

Antrame galerijos aukšte menotyrininkės Skaidros Trilupaitytės kuruojama paroda „Pirmapradis dangus“ kvies panirti į dangaus tyrinėjimus. Nemažas autorių kolektyvas – Kristina Inčiūraitė, Matas Janušonis, nežinomas dailininkas, Maximilianas Oprishka, Lili Paškauskaitė, Artūras Raila, Mantas Talmantas, Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, Leonas Katinas, Vitalijus Butyrinas – aktualizuoja lokalų jaukųjį dangų ir globalius, ne vien kraštą, o ištisus kontinentus aprėpiančius orus, biosferos ir klimato pokyčius, taip pat permąstomos nacionalinės oro erdvės daugiaprasmiškumas. Atkreipiamas dėmesys į „amžinuosius“ astronominius pavidalus ir virš mūsų tvyrančios „beribės erdvės“ galimybes, tačiau atsižvelgiama ir į grėsmes, galimai netikėtai iš dangaus pasirodysiančius ar ten mus pasitiksiančius pavojus. Deja, tam tikrų sistemų fluktuacijos yra anapus mūsų suvokimo, jos niekaip nepagaunamos biologinio kūno pojūčiais ir negali būti apibūdinamos kaip akimi fiksuojami reiškiniai. Taigi, tenka pasitelkti vaizduotę.

Aiškinimasis apie natūralią dangun nukreipto žvilgsnio trajektoriją, mėginimai rasti vis tikslesnes mokslines definicijas neatpažintiems ar galimai anomaliniams reiškiniams neišvengiamai provokuoja klausimus apie Homo sapiens žinių paradoksalumą. Juk, įsivaizduodami dangų, atsispiriame nuo konkrečios geografinės platumos ir jaučiame, jog viršuje mūsų nusibrėžtos ribos yra itin trapios, jos gali būti nuolat perbraižomos.

Pirmapradžio dangaus vaizdiniai istorijos bėgyje kito, o aukštybių vektoriai mūsų mentalinėje erdvėje įgaudavo netikėtų konfigūracijų. O šiandien galingose nematomose informacinės debesijos infrastruktūrose generuojami matematiniai duomenų srautai vis tiksliau numato ir netgi reguliuoja procesus gyvenamajame pasaulyje, kurio žemiškąją tvarką naikina skaitmeninė. Parodos erdvėje atgaivintų fikcinių dangaus dievybių mintyse realiu laiku užgimsta miksuotos gyvybės pavidalai – jų tapsmas regimas virtualiosios realybės skliaute. Gali būti, jog pasaulis išties vis labiau tampa panašus į debesis arba vaiduoklį.

Parodų atidaryme muzikinį performansą atliks Šiaulių berniukų ir jaunuolių choras „Dagilėlis“, o muzikinį foną kurs DJ „Į_DUBA“. Parodas galima aplankyti iki gruodžio 16 d.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA