Ž. Vaičiūnas apie „Metrail“ bylą: jei nėra prasmės derėtis, galbūt reikia tai konstatuoti

Vilnius
Karolio Kavolėlio / Alfa.lt nuotr.
Reporteris Skaistė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Aplinkos ministro pareigas laikinai einantis energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas pirmadienį dalyvaus susitikime su gamintojų ir importuotojų organizacijų atstovais dėl galimybių pasirašyti taikos susitarimą vadinamojoje „Metrail“ byloje. Ministras sako, kad reikia užtikrinti atliekų sutvarkymą, tačiau tuo pačiu verta pagalvoti, ar derybų procesui trunkant ilgiau nei metus yra prasmės derėtis toliau.

„Mano pozicija yra tokia, kad esame atviri įvairių šio taikos susitarimo galimybių diskusijai. Manau, iki šiol šiam klausimui proceso valdymo prasme buvo skirta nepakankamai dėmesio. Tarsi viena ir kita pusė buvo su savo pozicijomis. (...)

Žiūrint iš Vyriausybės pozicijos - svarbu užtikrinti to susitarimo atitiktį viešajam interesui. Yra ir tam tikros ribos, kurių negalime peržengti. Šiems klausimams ir yra reikalingas toks atviras pokalbis, būtent susidėlioti esmines pozicijas dėl atliekų konversijos iš vienų į kitas galimybių, laikotarpio, per kurį turėtų būti sutvarkomi papildomi atliekų kiekiai, ir, be abejo, kainų ir garantijų klausimų“, - Eltai teigė Ž. Vaičiūnas.

Pasak ministro, Vyriausybės pozicija vadinamoje „Metrail“ byloje Aplinkos ministerijos raštu buvo siųsta dar gruodžio 31 d. Jo teigimu, taikos sutarties derybų procesas trunka taip ilgai, kad verta pagalvoti, ar yra prasmės toliau vesti derybas.

„Susitikimo tikslas išklausyti, pasikalbėti ir sutarti dėl tolesnio proceso, ar apskritai dar yra prasmės kalbėtis, o jeigu nėra, galbūt tą konstatuoti, nes procesas vyksta ilgiau nei metus. Bet mano pozicija tokia, kad turėtume ieškoti tvaraus sprendimo tam, kad pačios atliekos būtų sutvarkytos, ir tai užtikrinti“, - teigė Ž. Vaičiūnas.

ELTA primena, kad pernai sausio pradžioje Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamentas (VRAAD, dabar - Aplinkos apsaugos departamentas), patikrinęs įmonės „Metrail“ veiklą, nustatė, kad ši netinkamai sutvarkė 14,5 tūkst. tonų metalinių ir 500 tonų plastikinių pakuočių.

Už šį kiekį neteisėtai išrašyti gaminių ir pakuočių atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai buvo išduoti 1,8 tūkst. verslo įmonių. Gavę šiuos dokumentus iš „Metrail“, gamintojai ir importuotojai buvo atleisti nuo mokesčio už aplinkos teršimą pakuotės atliekomis. Skaičiuojama, kad dėl to įmonės galėjo nesumokėti apie 30 mln. eurų taršos mokesčio.

Teismas leido aplinkosaugininkams ir pakuočių gamintojams bei importuotojams susitarti taikiai. Gegužę po ilgų derybų AM pareiškė pritarianti taikos sutarčiai tarp VRAAD ir verslininkų. Tačiau AM ir VRAAD dar kurį laiką nesutarė, kas atsakingas už taikos sutarties su verslu pasirašymą. Verslininkai kaltino valstybės įstaigas taikos sutarties sudarymo vilkinimu.

Ministerija nutarė, kad sprendimą priimti ir sutarties legitimumą užtikrinti turi Aplinkos apsaugos departamentas, kadangi būtent jis yra šalis (atsakovas) byloje, kurioje ginčijamas VRAAD sprendimas, kuriuo panaikinti išduoti gaminių ir pakuočių atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai.

Spalio pabaigoje Vyriausybė Aplinkos ministeriją (AM) įpareigojo pateikti savo poziciją dėl galimybės sudaryti taikos sutartį su organizacijomis, kurios yra atsakingos už atliekų tvarkymą. Tačiau AM toliau teigė, kad nėra sutarties šalis.

Gruodžio pabaigoje paskelbta, kad AM ir Aplinkos apsaugos departamentas atliko „Metrail“ taikos sutarties sąlygų vertinimą. Pranešama, kad ministerija bei gamintojai ir importuotojai kompromiso neranda.

Šiuo metu Ž. Vaičiūnas eina aplinkos ministro pareigas po to, kai pernai gruodį jų neteko Kęstutis Navickas.

ELTA