Vizitas Turkijoje

Marijampolė
Loreta Akelienė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Nuo 2017 metų Marijampolės Rimanto Stankevičiaus pagrindinė mokykla dalyvauja projektinėje veikloje, o tai leidžia mokiniams įgyti įgūdžių ir kompetencijų, kurios leis jiems suvokti sveikos gyvensenos svarbą ir šias žinias taikyti visą savo gyvenimą (pagal Howard Gardner).

Spalio 8–13 dienomis trys mokinės ir mokytojos Odeta Gluoksnytė, Nijolė Birštonienė vyko į Turkijos Kaiserio miesto Anatolio profesinę mokyklą. Visą savaitę netrūko įvairios veiklos ir įdomių užsiėmimų.

Pirmadienį mus ir kolegas iš Rumunijos, Portugalijos, Danijos pasipuošusios tautiniais kostiumais liaudies šokių ritmu pasitiko Kaiserio mokyklos mokinės. Po gražaus priėmimo susirinkome klasėje pristatyti savo namų darbų. Kiekvienos šalies įstaigų mokiniai pademonstravo sveiko maisto ir tradicinių žaidimų video, plakatus ir ženkliukus sveikatingumo tema. Vėliau lankėmės kitoje miesto mokykloje, kurioje klausėme pranešimo apie sveiką gyvenseną. Grįžę į mokyklą susipažinome su darželinukų sveikos gyvensenos veiklomis, o šalių partnerių mokytojai pristatė projektinės savaitės darbus, atliktus savo mokyklose. Dienos pabaigoje turėjome puikią kelionę į senąją Kaiserio dalį.

Antradienis buvo ypač aktyvus. Diena prasidėjo nuo pažinties su didžiausiu Turkijoje Kaiserio cukraus fabriku, įkurtu 1955 m. Mus pasitiko aštrus, bet gerai pažįstamas runkelių išspaudų kvapas. Administracijos atstovai pristatė skaidres apie fabriką, vėliau lankėmės cechuose, kur gaminamas cukrus. Kartu su fabriko administracija pasivaikščiojome aplink ežerą. Ši teritorija anksčiau buvo sultono Aladino, valdžiusio XIII a., rezidencija. Visa aplinka dabar yra gerokai urbanizuota, kyla gamyklos dūmai ir dulkės. Po puikių turkiškų pietų nuvykome į sporto departamentą, kur susipažinome su sporto veiklomis, skirtomis miesto bendruomenei. Šaudymo lankais Turkijos čempionas supažindino su šia sporto šaka. Mokiniai ir mokytojai galėjo išbandyti šaudymą lanku. Čia prireikė taiklios akies. Vėliau mes aplankėme mokslo muziejų, Kaiserio miesto centrą, bazarą (turgų), mečetę.

Trečiadienį mokykloje vyko seminaras „Sveikas paauglys“ ir sveiko maisto receptų dirbtuvės. Diskutavome apie sveiką maistą. Turkijos moksleiviai gamino trijų rūšių salotas pagal jų sumanytus receptus. Maisto gaminimo procese dalyvavo visų šalių projekto dalyviai. Po veiklų mokykloje lankėmės miesto merijoje, šiuolaikiško stiliaus mečetėje. O socialinės veiklos centre mokiniai ir mokytojai turėjo galimybę išbandyti treniruoklius, dalyvauti aerobikos ir zumbos užsiėmimuose.

Po pietų veiklas tęsėme mokykloje. Mokiniai, dirbdami grupėse, diskutavo apie darbus, kuriuos reikės atlikti namuose prieš susitikimą Danijoje. Mokytojai taip pat teikė savo pasiūlymus. Visi nutarėme, kad iki kito susitikimo atliksime tris darbus: sukursime šokį (video), skanduotę sporto tema bei projekto marškinėlius, kuriuos nešiosime mokykloje, taip agituodami už sveiką gyvenimo būdą.

Ketvirtadienio visi laukėme kelionės į Kapadokijos regioną. Tai stulbinančio grožio geologinis stebuklas centrinėje Turkijoje, įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Čia susilieja nuostabi gamta ir turtinga istorija. Kadaise tai buvo viena iš stotelių Šilko kelyje. Šis siurrealistinis kraštovaizdis padengtas ugnikalnių pelenais, nusėtas uolomis, neįtikėtinos formos kalvomis, pilnas urvų ir tunelių, sudarančių ištisus požeminius miestus. Šiuose urvuose slėpėsi krikščionys nuo religinių persekiojimų. Mes aplankėme miestą Coreme – tai tikras muziejus po atviru dangumi, stebinantis natūraliai susiformavusių kūgio formos darinių gausa. Balandžių slėnis – vienas iš gražiausių Kapadokijos vietų. Jis buvo sukurtas 19–20 amžiuose, kai reikėjo vystyti balandžių auginimą. Jų mėšlas buvo naudojamas kaip vynuogių trąšos. Visa slėnio teritorija sudaryta iš kalnų, uolų ir tunelių. Ant uolų sienų galima pamatyti ryškiaspalvius piešinius, kurie traukė balandžius į šią vietovę. O grybo pavidalo uolos „Trys gražuolės“ apipintos legendomis. Nepakartojami įspūdžiai liko visam gyvenimui aplankius šį gamtos stebuklą.

Penktadienį buvome pakviesti aplankyti Kaiserio Erciyes privačią mokyklą. Ten klausėme mokinių pranešimų apie sveiką gyvenseną, stebėjome įvairius mokymus, bendravome su mokyklos bendruomene, dalyvavome bendroje fizinio rengimo veikloje.