Kretingos miesto gyventojai piktinasi viešaisiais užrašais

Klaipėda
Reporteris Gabija Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Miesto veidą formuoja ne tik gėlynai, žaliosios erdvės, architektūra, paveldo objektai, sparčiai renovuojami daugiabučiai, mažosios architektūros elementai, tačiau ir išorinė reklama. Viešieji užrašai – įmonės, įstaigos, viso miesto įvaizdžio dalis. Jie gerai matomi ir vietiniams gyventojams, ir miesto svečiams, daro nemenką poveikį visai bendrinės kalbos vartosenai. Galbūt todėl paklausus žmonių apie tai, kaip jie vertina kalbos būklę mieste, dažniausiai sulaukiama nepasitenkinimo viešųjų užrašų kalba. Piktinamasi, kad daug jų yra ne valstybine kalba, kad jie nesuprantami, neinformatyvūs, kad žodžių neįmanoma perskaityti, kad ir lietuviškuose užrašuose yra kalbos klaidų.

Įmonės iškaba, pateikiama išorinė reklaminė informacija yra jos vizitinė kortelė – pagal tai klientas, pirkėjas susidaro nuomonę apie įmonę. Patraukli, estetiška ir tvarkinga reklama kuria ne tik teigiamą įmonės įvaizdį, bet ir gražesnę aplinką, taip pat yra neatsiejama miesto vizualinio įvaizdžio dalis. Keliaudami po Kretingos rajoną turime kuo pasidžiaugti – gausu tvarkingų, derančių prie aplinkos, teisėtai įrengtų reklamų. Deja, ne visada reklama džiugina akį ir kelia teigiamas emocijas. Mieste pastebima nemažai netvarkingų, apgadintų iškabų (apsilupę dažai, išblukusios spalvos), neįskaitomų reklaminių užrašų, pasenusios informacijos. Tokios iškabos (viešieji užrašai) ne reklamuoja verslą, o daro antireklamą.

Reklamos savininkus ragintume reikalavimų neatitinkančią, taip pat netvarkingą, neprižiūrimą reklamą atnaujinti ir suderinti arba išardyti. Primename, kad norint įrengti išorinę reklamą reikia Kretingos r. savivaldybės administracijai pateikti paraišką ir gauti leidimą. Savivaldybės specialistai, vadovaudamiesi teisės aktais, įvertina, ar planuojama įrengti išorinė reklama tinkama, ar būtent toje vietoje ją galima įrengti, ar informacija teisiškai pagrįsta, ar tekstas taisyklingas. Raginame neskubėti – prieš įrengiant reklamą suderinti projektą ir gauti leidimą. Jeigu kyla neaiškumų ar papildomų klausimų, visada galima kreiptis į Savivaldybės administracijos specialistus. Reklamos kompozicijos ir estetinio vaizdo, reklamos projektų derinimo klausimais konsultuoja Architektūros ir teritorijų planavimo skyriaus vedėja-vyr. architektė (tel. (8 445) 51 031, el. p. reda.kasnauske@kretinga.lt), kalbos taisyklingumo – Bendrojo skyriaus kalbos tvarkytojas (tel. (8 445) 75 117, el. p. rita.kasparaviciute@kretinga.lt). Išorinės reklamos leidimo išdavimo procedūras organizuoja seniūnija, kurios aptarnaujamoje teritorijoje ketinama įrengti reklamą.

Norisi tikėti, kad susiprasime ir sugebėsime atsirinkti, kas tikra, sava, tinkama, kuo galėtumėm didžiuotis, o kas laiko mados padiktuotas niekalas, dėl ko turėtų būti gėda. Kalbos gyvybę lemia ne tik teisės aktai ar kalbininkų pastangos. Kalbos gyvybė pačios visuomenės rankose. Pirmiausia – jaunų šio laikmečio žmonių. Norisi tikėti, kad jie, mokėdami daug kalbų, keliaudami po pasaulį, priimdami naujoves, nepraras savo tapatybės, suvoks savo išskirtinumą, kurio pagrindas - gebėjimas kalbėti gimtąja lietuvių kalba.

Jau trečius metus šalyje organizuojamų Lietuvių kalbos dienų renginių siekis – skatinti susirūpinti lietuvių kalba, iš naujo įvertinti savo santykį su ja ir galbūt jos atsiprašyti: kad apleidome, kad nuvertinome, o gal išsižadėjome... Galbūt tai pažadins norą ne tik atsakingai vartoti lietuvių kalbą, bet ir kurti ją, padėti jai įsitvirtinti šiuolaikiniame pasaulyje, skaitmeninėje erdvėje, suteikti jai jaunatviškos energijos, gyvybingumo ir ja didžiuotis.