Angle down Atgal

Vien vandens vaisiams plauti gali nepakakti

Prekybos centruose įsibėgėjo citrusinių vaisių metas. O kur dar persimonai, mangai, avokadai, paprikos bei kiti egzotiniai vaisiai ir daržovės, kuriuos įtraukiame į savo kasdienę mitybą? Perkant vaisių ir daržovių, derėtų atsiminti, jog kartu su vitaminais galime įsigyti ir cheminių medžiagų, tad visi turime žinoti, kokiais būdais maksimaliai pašalinti nuodingas medžiagas.

Sveikiausios – pačių augintos

Švieži vaisiai ir daržovės ne tik skaniausi, bet ir vertingiausi. Juose gausu vitaminų, mineralų, žmogaus organizmui būtinos ląstelienos, daug angliavandenių. Gliukozė, fruktozė, sacharozė ir kt. yra svarbus energijos šaltinis, o skaidulinės medžiagos padeda apsiginti nuo daugelio ligų. Pasaulio sveikatos organizacija per dieną rekomenduoja suvalgyti iki 500 g šviežių daržovių ir vaisių tiek vasarą, tiek šaltuoju metų laiku.

Natūraliai turėtume valgyti tik vietoje užaugintų, tą sezoną augančių vaisių ir daržovių, tačiau tai stipriai apribotų mūsų racioną, nes daugelis gėrybių neauga mūsų klimato juostoje. Apvalūs, ovalūs, pailgi, grublėti ir lygūs ar net spygliuoti iš kitų šalių atvežti vaisiai bei daržovės vis dažniau papildo mūsų racioną.

Tolimuose kraštuose renkant derlių, vaisiai ir daugelis daržovių turi būti sunokę tiek, kad transportuojami ir sandėliuojami kuo mažiau gestų. Ne paslaptis, kad tam, jog vaisiai ir daržovės nepūtų, jų negraužtų kirmėlės bei kiti kenkėjai, nepultų pelėsiai, grybeliai, nekistų spalva, jie gražiai blizgėtų ir ilgai išliktų švieži, į pagalbą pasitelkiamos cheminės medžiagos.

Žmogaus organizmui, o ypač vaikų, chemikalai atneša labai daug žalos bei sukelia stiprių alerginių reakcijų, tad, anot mitybos specialistės Ievos Bazdžiokytės, labai svarbu vaisius ir daržoves prieš naudojimą tinkamai nuplauti.

Daržovių ir vaisių auginimui leistinas pesticidų kiekis neturi viršyti leistinos normos, vadinasi, negali sukelti kokių nors sveikatos negalavimų, tačiau plauti būtina ne tik dėl susikaupusių nitratų, bet ir dėl galimų žarnyno užkrečiamųjų ligų prevencijos.

Be to, nors sveiko žmogaus kūnas geba susidoroti su tam tikru kiekiu toksinių medžiagų, neretai natūrali organizmo apsauga nusilpsta. Juk mus kasdien vargina stresas, miego stoka, pasyvus ar pernelyg skubotas gyvenimo būdas, prasta mityba, žalingi įpročiai ir kt.

PhotoMIX Company nuotr.
PhotoMIX Company nuotr.

Pagelbės rūgštinis vanduo

Gausus daržovių plovimas švariu vandeniu pašalina didžiąją dalį bakterijų ir chemikalų, tačiau kad pasiektumėte geresnį rezultatą, į vandenį galima įberti šiek tiek druskos.

Kitas būdas – į vandenį, kuriuo plausite vaisius ir daržoves, įpilkite acto (santykiu 1 dalis acto ir 9 dalys vandens) arba citrinų rūgšties. Jeigu pirktinius vaisius ir daržoves prieš vartojimą pamerksite sodos vandeniniame tirpale, taip pat jiems nepakenksite, tačiau sintetinių pesticidų, kurių dauguma nepasižymi rūgštinėmis savybėmis, nepašalinsite.

Minėtieji būdai tinka storesnės luobelės vaisiams ir daržovėms. „Apelsinai, greipfrutai, melionai, mandarinai, citrinos, bananai ir kt. vaisiai, kurių žievelė stora, taip pat turi būti akylai nuplauti, nors ją nulupę ir išmesite“, – pataria specialistė, primindama, jog citrusiniai vaisiai itin greitai genda, tad jie gausiai apdorojami chemiškai. Be to, iki tol, kol šie vaisiai ir daržovės atkeliavo į jūsų namus, juos rankomis lietė ne vienas žmogus. Mikrobai nuo jų rankų, jeigu tinkamai neapdorosite, be vargo nukeliaus ant valgomos vaisiaus ar daržovės dalies per jūsų pirštus ar peilį.

„Plaunant geriausia naudotis šepetėliu, skirtu tik daržovėms plauti, kuris pasieks net mažiausius nelygumus, tad juos išvalys“, – sako mitybos specialistė. Naudotus reikmenis, kuriais lupote ar skutote daržoves ar vaisius, nuplaukite ir tik tuomet toliau jais pjaustykite. Taip sumažinsite tikimybę, kad ant nuluptos žievelės buvusios bakterijos nepateks į ruošiamą patiekalą.

Kur kas paprasčiau plauti vaisius ir daržoves, padengtus sintetiniais pesticidais, vandens jonizatoriumi paruošus rūgštinį vandenį. Taip pat plauti vaisius ir daržoves efektyvu ozono prisotintu vandeniu. Ozonas – stiprus oksidatorius, padedantis sunaikinti ant odelių esančius mikroorganizmus ir bakterijas, gebantis skaidyti įvairių chemikalų likučius.

Naudokite ir verdantį vandenį

Esame įpratę, kad daugumos mums gerai pažįstamus vaisius, ypač tuos, kuriuos patys užsiauginame, valgome su odele. Jų kelionė iki mūsų stalo trumpiausia, todėl vietinių produktų skonis geriausias, o vitaminų – daugiausia. Deja, šaltuoju metų laiku dažnas obuolius, kriaušes, morkas, bulves ir kt. vaisius bei daržoves, perkame prekybos centruose.

Vaisius ir daržoves, kurie valgomi su žievele, reikia itin kruopščiai nuplauti po tekančiu vandeniu, po to perlieti verdančiu vandeniu. Jis pakenks tik nereikalingiems mikrobams, tačiau vaisių ir daržovių maistingosios savybės bei skonis nenukentės.

Daugelis vaisių, kuriems tenka ištverti tolimą kelionę iki mūsų stalo, būna padengti specialiu vašku. Tokius vaisius pirmiausia reikia gerai nuplauti karštu vandeniu. Vašką galima pašalinti, suvilgius popierinę servetėlę actu ir ja nuvalius vaisius ar daržoves, prieš jas gausiai nuplaunant tekančiu vandeniu. Paprikas ir agurkus geriau nuskusti skustuku, prie kotelio esančias dalis, kur susikaupia daugiausia chemijos, nupjauti.

Vynuoges bei kitas uogas, kurios auga kekėmis, rekomenduojama nuskabyti, sudėti į kiaurasamtį ir plauti po tekančiu vandeniu maždaug vieną minutę. Nuvarvinus drėgmės perteklių geriausia sugerti popieriniu rankšluosčiu arba servetėle. Palikus drėgnus vaisius ar uogas, jie ne tik praras savo išvaizdą, bet ir greičiau pavandenys, ims gesti.

Prieš plaunant lapines daržoves, galima jas pamerkti į sūdytą vandenį (vienam litrui vandens šaukštas druskos). Kopūstai, špinatai, salotos plaunami po tekančiu vandeniu, nuėmus viršutinį lapų sluoksnį. Kopūsto šerdyje kaupiasi nitratų, tad jį būtina išpjauti.

Džiovintus vaisius, kad pašalintume sieros dioksidą, kuris naudojamas išsaugoti vaisių spalvą bei užtikrinti jų galiojimo laiką, būtina pamirkyti šaltame vandenyje, paskui nuplikyti verdančiu vandeniu.

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite