Telefoninių sukčių taikinys - senjorai

Vilnius
Reporteris Skaistė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Telefoninių sukčių padaroma žala kasmet pasaulyje skaičiuojama 10 milijardų eurų. 2018 m. nuo telefoninių sukčių nukentėjo 10 Ukmergės rajono gyventojų, jie prarado18400 eurų. Panaši statsistika buvo ir 2017 metais – 10 nukentėjusiųjų, sukčiams atiduota 19 000 eurų. Kalbamės su Vilniaus aps. vyriausiojo policijos komisariato Ukmergės rajono policijos komisariato bendruomenės pareigūne Ingrida Dutkiene.

Visuomenės informacijos priemonės dažnai skelbia informaciją apie telefoninius sukčiavimus. Peržvelgus dešimties metų statistiką, galima teigti, kad tokių nusikaltimų gerokai sumažėjo, tačiau vis tiek atsiranda žmonių, kurie „užkimba“ ant sukčių kabliuko...

Gyventojai tampa budresni. Bet tikrai liūdina tai, kad vis dar pasitaiko atvejų, kuomet žmonės paskutines savo santaupas atiduoda sukčiams. Galima pasidžiaugti, kad palyginus 2017 ir 2018 metus dvigubai daugiau žmonių skambino bendruoju pagalbos telefonu 112 ir pranešė policijai apie galimai skambinusius sukčius. 2017 m. sulaukta 62 gyventojų skambučių, 2018 metais - 142.

Kodėl svarbu pranešti policijai net tuomet, kai supranti, kad skambina sukčius, kai, nepatikėjęs juo, pats nutrauki pokalbį?

Pranešę apie telefoninių sukčių skambučius, gyventojai mums suteikia informaciją, padeda efektyviau ir greičiau išaiškinti šią nusilkalstamą veiką vykdančius asmenis. Visi gauti pranešimai yra registruojami, kaupiami, analizuojami. Galėčiau paminėti tokį pavyzdį: praėjusiais metais 82 metų Ukmergės miesto gyventoja sulaukė sukčiaus skambučio, skambinusysis prisitatė sūnumi, gyvenančiu Anglijoje, aiškino neva padarę eismo įvykį... Moteris nepasimetė, ji tuoj pat paskambino į policiją ir netgi padėjo policijos pareigūnams sučiupti nusikaltėlį.

Kuo dažniausiai prisitato sukčiai?

Dažniausiai sukčiai skambina į laidinį telefoną ir prisistato savivaldybės, banko, Sodros ar Elektros tinklų darbuotojais, gydytojais, chirurgais, socialiniais darbuotojais ar policijos pareigūnais... Kad skambėtų įtikinamiau, pasako išgalvotą vardą ir pavardę. Sukčiai – dažniausiai ne kartą teisti asmenys, yra geri psichologai. Jie moka sukelti stiprius jausmus, pavyzdžiui, baimę - „pavogti Jūsų dokumentai“, „pasikėsinta į jūsų sąskaitą“, susijaudinimą - „nukentėjo jūsų artimasis, kuris yra ligoninėje“, „atsiskaitėtė, vaistinėje, prekybos centre netikrais eurais“, „sulaikyta sukčių grupuotė pas juos rasti jūsų dokumentai“, „jums išmokėta pensija netikrais eurais, atvažiuos pareigūnai patikrinti“… Žmonės, ypatingai vyresnio amžiaus, susijaudina, praranda šaltą, racionalų vertinimą ir nuo pirmųjų sekundžių yra užvaldomi sukeltų emocijų bei pasiduoda.

Kokio amžiaus gyventojai nukentėjo nuo sukčių praėjusiais metais?

Sukčiams paprastai pavyksta apmulkinti senjorus. Praėjusiais metais nuo sukčių nukentėjusių mūsų rajono gyventojų amžius - nuo 68 iki 85 metų. Tikrai gaila žmonių, kurie visą gyvenimą kauptas santaupas taip apmaudžiai praranda, o po to jaučia graužatį ir gėdą, kad patikėjo apgavikais. Gavę iš gyventojų pranešimus apie tai, jog skambinėja sukčiai, tuoj pat informuojame gyventojus socialinio tinklo Facebook Ukmergės policijos bendruomenės paskyroje. Žinoma, tikrai ne visi garbaus amžiaus senjorai naudojasi socialiniais tinklais ir prenumeruoja laikraščius, todėl kiekvienas turėtume pagalvoti apie artimus pagyvenusius žmones, tėvus, kaimynus, jiems tiesiog paskambinti ir įspėti apie sukčių kuriamas legendas - „Pensijas išmokėtas netikromis eurų kupiūromis“, „Mokesčius sumokėtus netikrais pinigais“, „Tariamo giminaičio patirtą nelaimę“.

Kaip elgtis, kai paskambina „pareigūnas“, „daktaras-chirurgas“, „banko darbuotojas“, „elektros tinklų ar savivaldybės darbuotojas“ ir pradeda kalbėti, kad reikalingi pinigai…?

Sulaukus tokio netikėto skambučio, nedelsiant reikia nutraukti pokalbį, nesivelti į diskusijas, ginčus… Pakartotinai paskambino? Vėl padėkite ragelį. Paskambinkite savo artimajam, kaimynei, socialinei darbuotojai ir papasakokite. Apie telefoninių sukčių skambutį praneškite policijai 112. Beje, pastebėta, kad sukčius geriausiai atbaido frazė „Aš neturiu pinigų“. Nuolat visuose susitikimuose su gyventojais kartojame: „banko darbuotojas, policijos pareigūnas, kitos įstaigos darbuotojas niekada nereikalauja telefonu padiktuoti asmens duomenų ir banko kortelių, elektroninės bankininkystės prisijungimo kodų; butus aptarnaujančios bendrovės, elektros tinklų, pašto ar socialiniai darbuotojai, gydytojai ir policijos pareigūnai niekada neprašo parodyti pinigų ir jų netikrina; policijos pareigūnai tarnybos metu visada dėvi tarnybinę uniformą ir su savimi turi tarnybinius pažymėjimus“.