REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Laisvalaikis2017 m. Rugpjūčio 8 d. 13:24

„Sugrįžimas į praeitį maloniai stebina...“

Marijampolė

Ričardas PasiliauskasŠaltinis: Etaplius.lt


11405

Mėgstantis techniką ir savo rankomis atrestauravęs seną „Javą“ Algirdas Bubnys sulaukęs 16 metų jau pats turėjo tokį motociklą atitekusį iš brolio. Išsilaikęs motociklininko teises važinėjo ir į mokyklą. Pavėžindavo ir būsimą savo žmoną su kuria buvo klasiokai.


Foto galerija:

m9b3022.jpg
m9b3024.jpg
m9b3026.jpg
m9b3032.jpg
m9b3033.jpg
m9b3043.jpg
m9b3049.jpg
m9b3051.jpg

„Niekada neapleido svajonė savo rankomis atrestauruoti senovinį automobilį. Bet tam reikia daug laiko ir lėšų. Kartą per senovinės technikos suvažiavimą Marijampolėje, teko pavairuoti seną motociklą. Pomėgiu kažką tokio turėti pirmiausia užsidegė draugas ir įsigijo net dvi „Javas“. Aš norėjau kažko senesnio – pokarinės „emkos“, bet tokio motociklo paieškos buvo bevaisės“, - apie užsidegimą prikelti naujam gyvenimui seną motociklą pasakojo A. Bubnys.

Susiklostė taip, kad A. Bubnys parsivežė į Marijampolę šalia Šalčininkų parduodamą „Javą“, kurią įsigijo už 350 eurų. Numatydamas, kad šiam motociklui tiks ir priekaba, atskirai už 150 eurų nusipirko ir ją. Motociklo vairas buvo kreivas, bakas sulenktas, visas apdaužytas – vaizdas ne koks. Matėsi tik du geri dalykai – gražiai dirbo variklis ir nesurūdiję ratlankiai su išlikusiu originaliu chromu.

Motociklo ardymo ir restauravimo darbų pašnekovas ėmėsi praėjusių metų vasarą. Darbavosi savo garaže vakarais. Išardė visą iki varžtelio, nuvalytas ir atnaujintas detales nudažė milteliniais dažais. Dalį chromuotų dalių padengė nauju chromu. Reikalingų naujų detalių už 500 eurų surado vienoje įmonėje Kaune, kuri užsiima jų užsakymu iš Čekijos. Keisti nauja prisiėjo visą elektros instaliaciją. Taip pat reikėjo spynelės, padangų, grandinės su apsauga, pakojų ir vairo rankenų gumų, sankabos ir stabdžių rankenėlių, veidrodėlių ir dar nemažai kitų smulkmenų. Rėmelis virš galinio žibinto atkeliavo net iš Olandijos. Stengiantis išsaugoti sėdynę su originaliu JAWA užrašu odos lopymo darbus atliko armėnai batsiuviai.

Motociklo konstrukcija vyrui buvo žinoma bet elektros instaliacijos brėžinių teko ieškoti internete. Besidarbuodamas netgi šį tą patobulino. Pavyzdžiui, po priekine lempa buvusią ir negražiai dėl pūpsančio laidų mazgo atrodžiusią posūkių rodymo relę perkėlė į kitą vietą.

Dalis varžtų aišku neatsisuko – teko nupjauti ar nugręžti. O juos surasti naujus nebuvo taip paprasta. Iš įsigyto originalių „Javos“ varžtų remonto komplekto tiko gal tik pusė jų. „Java“ sukonstruota su nestandartinio smulkaus sriegio varžtais, tik jai tinkamomis plonintomis veržlėmis.

„Viską sutvėrus akis badė seni aplankstyti ne kaip atrodantys duslintuvai. O jeigu imuosi kokio darbo, stengiuosi jį atlikti gerai iki galo. Todėl teko pirkti ir juos naujus“, - aiškino A. Bubnys.

Vis dar tobulinant savo kūrinį A. Bubnys sugalvojo sumontuoti specialiai „Javai“ pritaikytą elektroninį degimą. Nes buvusios senos konstrukcijos vadinamųjų plaktukėlių kontaktai dažnai pridegdavo ir dėl to variklis nustodavo veikti.

Vėliau, keičiant žvakę prasisuko vienos cilindro galvutės sriegis. Bet tas išėjo tik į gerą nes keičiant kitomis šias kiek nutekino. Tokiu būdu padidinus variklio darbinį tūrį jis tapo labiau tinkamas didesnio oktaninio skaičiaus benzinui nes „Javai“ pagal instrukciją reikalingo A76 degalinėse dabar jau nėra.

„Javos“ kaip ir kitų to meto motociklų eksploatacija turi savo ypatumų. Kaip žinia, tepalas reikalingas variklio tepimui maišomas kartu su benzinu. Svarbu jo nepadauginti kitaip iš duslintuvų pasipils daugiau dūmų. Optimalus santykis toks: 18 litrų benzinui litras tepalo.

Šis 1981 metų laidos „Jawa 634-7“ modelis buvo gaminamas nuo 1979-ųjų vos penketą metų. Nuo prieš tai gamintos motociklininkų vadintos „karalienės“ su lempoje įmontuotu spidometru ši „Java“ išsiskiria tam metui modernesniu prietaisų skydelio išdėstymu pridedant ir tachometrą. Šio modelio 350 kub. cm darbinio tūrio variklis išvystantis 18 AJ laikomas vienu patvariausių.

A. Bubnio garaže ryškėja ir baigiamos tverti priekabos kontūrai. Važiuoklės rėmas, apatinė dalis ir sparnas nudažyti milteliniu būdu. Viršutinė dalis pagaminta iš stiklo pluošto taip pat jau šviečia raudonai. Iš Čekijos laukiama užsakyto originalaus stiklo. Kaip priklauso kniedėmis sujungiant detales prireikė ir žmonos pagalbos. Vienu metu, darbų įkarštyje kaimynai net stebėjosi, ką ši daro žemyn galva įlindusi į tą priekabą. Techniką mėgstanti Jolanta buvo įtraukta ir į paties motociklo restauracijos procesą. Kruopščiai valė ir šveitė smulkias detales, vėliau savarankiškai išardė, išvalė ir sutvėrė posūkių žibintus. O dabar kartu džiaugiasi tviskančia „Java“ ir dažnai ragina vyrą kur nors kartu pavažinėti.

„Išvažiavus į gatves apima didelis malonumas. Mūsų kartos žmonės, tikriausiai prisimindami variklio garsą atsigrežia pažiūrėti. Galima tik pasidžiaugti, kad sugrįžimas į praeitį taip maloniai stebina“, - džiaugiasi A. Bubnys. Negalintis nurimti senos technikos mėgėjas prisipažino, kad kartu su draugu žada Marijampolėje kurti „Java“ bendraminčių klubą.

Ričardo Pasiliausko nuotraukos



REDAKCIJA REKOMENDUOJA