REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2021 m. Vasario 11 d. 09:49

Stasio Eidrigevičiaus menų centro vieta – greta kitų Panevėžio kultūros židinių

Panevėžys

Reporteris AustėjaŠaltinis: Etaplius.lt


164843

Stasio Eidrigevičiaus menų centro (SEMC) idėja gyvuoja nuo 2016-ųjų, kai buvo parengta pirminė šio centro koncepcija. Po to buvo atlikta galimybių studija, vyko kūrybinės dirbtuvės, kuriose architektai diskutavo su miesto bendruomene, klausė jų nuomonės dėl planuojamo menų centro vizijos. Taigi miestiečiai apie projekto eigą buvo informuojami nuo pat idėjos pradžios ir į jų nuomonę buvo atsižvelgiama.

Svarbu prisiminti, kad dar 2017 metais buvo parengta menų centro galimybių studija, kurioje buvo atlikta meno ir kultūros sričių poreikių Panevėžio regione analizė, nustatytos menų centro kaip juridinio darinio galimybės, tikslai, uždaviniai, centro funkcijos bei veiklos, išanalizuotos projekto įgyvendinimo alternatyvos, atsiperkamumas, finansavimo šaltiniai.

Studijoje taip pat buvo įvardinti ir kino centro ,,Garsas” pastato pasirinkimo motyvai. Įvardinta patogi pastato geografinė, urbanistinė ir komunikacinė vieta, ekonominis taupumas – šiuo metu veikiančiam kino centrui ,,Garsas” pastatas yra akivaizdžiai per didelis. Svarbus ir laiko taupymas – numatyta menų centro vieta jau yra veikianti Panevėžio miesto kultūros lauke, nereikia formuoti žemės sklypo, keisti pastato paskirties, taip pat menų centro lauko ekspozicijai gali būti naudojama teritorija priešais pastatą. Galimybių studija ir Stasio Eidrigevičiaus menų centro kūrimo koncepcija Panevėžio bedruomenei buvo pristatyta 2017 m. vasario 7 d.

2017 m. vasario-birželio mėn. vykusiose kūrybinėse dirbtuvėse „Stasio Eidrigevičiaus menų centras" buvo įvardytos kylančios problemos, ištirti galimi menų centro architektūros vystymo scenarijai. Kūrybinių dirbtuvių dalyviai diskutavo su miesto gyventojais siekdami identifikuoti Panevėžio mieste stovinčio „Garso“ kino teatro tūrinį-erdvinį potencialą, sukuriant architektūrines-menines koncepcijas, kurios vėliau tapo pagrindu kurti programą ir rengti sąlygas architektūriniam konkursui.

Buvo svarstomos dvi alternatyvios vietos Stasio Eidrigevičiaus menų centrui kurti – esamas „Garso“ kino teatro pastatas ir jo teritorija bei kita galima vieta Panevėžyje.

Jungtinė Panevėžio architektų komanda, ieškojusi Panevėžyje alternatyvios vietos menų centrui, pasirinko Santuokų rūmų kvartalą, tačiau šis pasirinkimas nebuvo pagrįstas ir argumentuotas, pristigo platesnio konteksto tyrimo. Taip pat kūrybinių dirbtuvių rezultatų apibendrinime paaiškėjo, kad „Processoffice“ architektų komandos nagrinėtas scenarijus – menų centro statyba viduje „Garso“ – apriboja išraiškingos ir originalios architektūros kūrimo, funkcionalumo ir erdvinės struktūros užtikrinimo galimybes. Tuo tarpu „Arches“ ir „Metro architektūros“ komandos pateikė išsamią urbanistinės situacijos studiją ir pagrindė komplekso vietos „Garso“ kino teatro prieigose integraciją į bendrą miesto urbanistinę ir gamtinės aplinkos struktūrą. Buvo įvardinta, jog „Garso“ teritorija yra miesto centro kultūrinių ir rekreacinių funkcijų ašių sankirtoje, yra netoli įvairių traukos objektų bei yra jungiamasis elementas tarp dviejų reikšmingų miesto gatvių – Respublikos ir Kranto. Todėl buvo nuspręsta, kad vietos pasirinkimas menų centrui yra tinkamas.

Tai kūrybinių dirbtuvių vertinime patvirtino ir architektas Audrys Karalius.

„Kino centro „Garsas“ vieta yra tinkama ir potencialiai beveik lygiavertė J.Miltinio dramos teatro dislokacijai. O tai reiškia, kad panašaus kalibro miesto kultūriniai židiniai galės gyvuoti netoli vienas kito, urbanistiškai integruotame su esamais kultūriniais objektais tinkle ir turėdami potencialios erdvės esamą miesto kultūrinę-visuomeninę struktūrą auginti ir plėtoti“, - vertinime rašė A. Karalius.

Pasak architekto, šiuolaikinis menų centras būtų projektas, kuris, greta sportinių ir ekonominių Panevėžio ambicijų, esmingai sustiprintų kultūrinę miesto dimensiją.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA