Angle down Atgal

Spalio 20-oji – Pasaulinė osteoporozės diena

Osteoporozė (dar vadinama „tyliąja epidemija“) yra sisteminė griaučių liga, kuriai būdinga maža kaulų masė ir kaulinio audinio mikroarchitektūros pokyčiai, kurie lemia padidėjusį kaulų trapumą ir lūžių riziką. Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai ragina atkreipti visuomenės dėmesį į osteoporozę, nes 2018 m. Lietuvoje užfiksuota 17 097 sergančių gyventojų, – tai yra 320-čia gyventojų daugiau lyginant su 2017 m. statistika, o Šiaulių mieste – 591 gyventojas (12 gyventojų daugiau nei 2017 m.). Statistika rodo, kad susirgimų tendencija tik didėja.

Tylioji epidemija“

Biuro Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus specialistė Renata Jadlauskienė pabrėžia, kad osteoporozė iš pradžių nesukelia jokių juntamų simptomų ar pokyčių. Vėlyvas ir pirmas ligos pasireiškimo požymis yra kaulų lūžis. Kadangi osteoporoze dažniausiai suserga vyresnio amžiaus žmonės, visuomenei senstant, ši liga tampa vis aktualesnė.

Osteoporozės rizikos veiksniai

  • Moteriškoji lytis

  • Vyresnis amžius

  • KMI<19

  • Menstruacinio ciklo sutrikimai

  • Ankstyva menopauzė

  • Vyrams mažas testosterono kiekis

  • Valgymo sutrikimai, nevisavertė mityba

  • Medicininės būklės (kaulų lūžiai po 40 m., reumatoidinis artritas, laktozės netoleravimas, virškinimo sistemos sutrikimai)

  • Tam tikros rūšies vaistai (didelės skydliaukės hormonų dozės, kai kurie diuretikai, priešepilepsiniai vaistai ir kt.)

  • Gyvenimo būdas (mažas fizinis aktyvumas, kalcio ir vitamino D trūkumas, alkoholio, kofeino ir tabako gaminių vartojimas)

Osteoporozės prevencija

Kaulų masė ir kaulų mineralų tankis didėja vaikystėje ir jaunystėje. Didžiausias kūno masės ir kaulų tankis būna 30-35 gyvenimo metais, kuris senstant mažėja, todėl labai svarbu kaulus išlaikyti tvirtus. Šios ligos prevencija turi prasidėti jau vaikystėje ir trukti visą gyvenimą. Biuro Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus specialistė Renata Jadlauskienė osteoporozės profilaktikai rekomenduoja:

  • sveikai maitintis, kad organizmas būtų aprūpintas pakankamu kalcio ir vitamino D kiekiu, energija ir gyvybinei veiklai reikalingomis maistinėmis medžiagomis;

  • būti fiziškai aktyviais (vaikščiojimas, raumenis stiprinantys fiziniai pratimai, aerobika ir kt.);

  • saikinga vartoti alkoholį;

  • nerūkyti, nes rūkymas mažina kalcio įsisavinimą žarnyne ir estrogenų gamybą;

  • stengtis vengti traumų.

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite