REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2020 m. Birželio 17 d. 15:38

Smulkaus ir vidutinio verslo dalyvavimas viešuosiuose pirkimuose: kokios galimybės?

Lietuva

Pixabay.com nuotr.

Reporteris AustėjaŠaltinis: Etaplius.lt


135316

Viešieji pirkimai suteikia galimybę kur kas labiau pasitikėti institucijomis, kurios, tam tikra prasme, yra pavaldžios kiekvienam iš mūsų, kadangi jos veikia valstybės lėšomis, o tuos pinigus, mokėdami mokesčius, įnešame kiekvienas iš mūsų. Žinoma, sunku atsakyti – ar tikrai visi viešieji pirkimai vykdomi skaidriai, ar tikrai komisija dirba gerai ir garantuoja, kad kiekvienas mokesčių mokėtojų investuojamas centas patenka ten, kur ir turėtų. Dalinai tokios informacijos sekimas yra ir kiekvieno iš mūsų pareiga, juk būtent dėl to šie pirkimai yra vieši.

Pirkimų priežiūra – po padidinamuoju stiklu

Viešųjų pirkimų priežiūros paslaugas teikia VPT – Viešųjų pirkimų Kontrolės institucija, kurios funkcija yra užtikrinti skaidrumą bei legitimumą. Organizacija dirba tam, kad pasirūpintų, jog korupcija – nekliudytų kiekvienam verslininkui pagal galimybes ne tik dalyvauti, tačiau ir laimėti. Ypač palankiai tokias organizacijas vertina smulkus ir vidutinis verslas, kuris dažniausiai susiduria su daug keblumų kai turi konkuruoti su dideliais verslais. Visgi, tai, kad įmonėje yra mažiau žmonių, mažesnė apyvarta ir galbūt mažesnė kvalifikacija - nereiškia, kad jie negali pranokti verslo gigantų. Juk galiausiai visada renkasi organizacija, o verslo tikslas yra pateikti tokį pasiūlą, kurio paprasčiausiai negalima būtų ignoruoti.

Apskritai, kuo aktyviau mažas bei vidutinis verslas dalyvaus viešuosiuose pirkimuose – tuo visas šis procesas bus skaidresnis, kadangi konkurencija – didesnė. Pastebima, kad organizacijos, kurios kelia konkursus, taip pat labai dažnai ypač palankiai vertina mažesnius verslus, kurie dar tik skinasi kelią. Ne tik dėl palaikymo, tačiau tokie versliukai dažniausiai siūlo mažesnes kainas, pateikia patrauklesnius pasiūlymus. Tokiu atveju – visi laimi.

Kuo daugiau dėmesio konkurso sąlygoms

Dalyvavimas viešuosiuose pirkimuose prasideda nuo detalaus pateikto pasiūlymo sąlygų vertinimo ir tik tokiu atveju, kai jos yra išanalizuojamos iki mažiausių smulkmenų – galima pateikti paraiška, kurioje siūlote save kaip kandidatą.

Taip jau yra, kad dažniausiai didesni verslai yra kur kas aktyvesni, jie kur kas greičiau susiranda informaciją dėl pateikiamo konkurso ir greičiau pateikia paraiškas. Būtent tai dažnai tampa smulkiojo ir vidutinio verslo problema, kurie ne taip skuba. O sekti atsinaujinančius pasiūlymus – labai svarbu, kadangi kuo greičiau apie juos bus sužinoma – tuo anksčiau bus galima pradėti ruoštis konkursui ir tinkamai save pristatyti, paruošti patrauklų pasiūlymą įvertinus ne tik organizacijos poreikius, tačiau ir savo galimybes.

Jeigu konkurso sąlygos nebus analizuojamos labai atidžiai, tikėtina, kad tiekėjas nepateiks patrauklaus pasiūlymo arba galiausiai tokį pateikęs ir net laimėjęs – negalės atitikti nustatytų sąlygų. Tuomet, pagal susitarimą, dažniausiai gręsia bauda.

Kvalifikacinių reikalavimų atitikimas

Viešieji pirkimai neapsieina ir be išsiskeltų kvalifikacinių reikalavimų, kuriuos atitikti yra būtina. Tiesa, kai kuriais atvejais organizacijos kelia per daug aukštus, kurių nereikia, kad paslaugos būtų suteiktos arba užsakytos prekės – pagamintos. Koks pavyzdys? Vienas iš variantų, kai reikalingos tam tikros sferos prekės, tačiau organizacija nori, kad tos prekės būtų tik X gamintojo. Ir jeigu Lietuvoje X gamintojo prekes siūlo tik porą verslų – tai jau atrodo nesąžininga visų kitų atžvilgiu. Žinoma, tokiu atveju neteisingas konkurencingumas galioja ne tik mažam ir vidutiniam verslui, tačiau taip pat ir dideliam, tad nuo tokių bandymų sukčiauti, deja, neapsaugotas nei vienas verslininkas. Galima tik pasidžiaugti, kad dažniausiai tokie kvalifikacinius gebėjimus ribojantys poreikiai dažniausiai būna pateikiami VPT Komisijai, kuri gali net nubausti organizacijas už bandymą pagerinti sąlygas tam tikram verslui. Juolab, tokie kvalifikaciniai poreikiai dažniausiai labai griežtai tikrinami po padidinamuoju stiklu, kadangi žiūrima – ar poreikis tikrai realius, ar dirbtinis.

Gavus informacijos, kad keliami nepagrįstai aukšti reikalavimai – dažniausiai Komisija nurodo organizacijai bei tiekėjams dvi pagrindines galimybes. Pirmiausia siūlome tiekėjams pasinaudoti galimybe teikti paraišką ne savarankiškai, tačiau jungtiniu pagrindu su kitais verslais. Tai puiki galimybė sujungus savo jėgas – konkuruoti net ir su labai didelėmis įmonėmis. Šiuo metu galimos subrangovų variacijos yra:

1. Dalyvavimas savarankiškai;

2. Jungtinės veiklos partneriai;

3. Pasitelkiant kitų ūkinių subjektų pajėgumus.

Jauni verslai dažniausiai pergyvena, kad toks dalyvavimas konkursuose gali sukelti nemažai problemų, juolab, reikia suderinti smulkmenas su partneriu, būtinai iki mažiausių smulkmenų – jas aptarti. Visgi, viskas yra kur kas paprasčiau nei galima buvo pagalvoti, juolab, tais atvejais, kai tai tampa vienintele alternatyva teikti savo kandidatūrą konkurse – tiesiog negalima jos ignoruoti.

Jeigu, visgi, smulkiam verslui nesinori jungtinai su kita įmone teikti paraiškos, tačiau jam vis tiek atrodo, kad išsikelti reikalavimai yra nepagrįstai aukšti – tokiu atveju visada galima kreiptis į Komisiją, kad jį peržiūrėti – ar viskas vyksta skaidriai. Paprastesnis variantas pirmiausia kreiptis į organizaciją su užklausa – kodėl teikiami tam tikri kvalifikaciniai reikalavimai, kai atrodo, kad stengiantis suteikti tam tikras paslaugas arba parduoti tam tikras prekes – jie neatrodo racionalūs. Juk kai kuriais atvejais perkančios organizacijos ne specialiai kelia aukštus reikalavimus. Joms atrodo, kad būtent taip galima gauti geriausius rezultatus, o visi ir siekia kokybės už mažiausią kainą. Po papildomos konsultacijos su verslininku dažnai kvalifikacinių gebėjimų reikalavimai tampa mažesni, tad bendravimas – labai svarbus. Jis padeda verslui pasiekti naudą ir tuo pačiu pagerinti savo dalyvavimo konkurse galimybes.

Per trumpi terminai – trukdo smulkiam ir viduriniams verslui

Taip pat reikia įvertinti, ar pateiktos organizacijos terminai nėra per daug trumpi, neatitinkantys nustatytų Viešųjų pirkimų sąlygų. Pasitaikius tokiems atvejams – galima kreiptis į Komisiją dėl peržiūros. Būtent labai trumpos terminų ribos labiausiai trukdo smulkesniam verslui, kuris paprasčiausiai neturi tiek daug ištakų, kurios gali padėti pasiruošti konkursui pateikti save patraukliai. Tam tikra prasme taip didesniam verslui sudaromos patrauklesnės sąlygos, kadangi jis dažniausiai turi ir daugiau žmogiškųjų išteklių. Juolab, neakivaizdžiai sąlygos pagerinamos tiems, kurie jau ne vienerius metus dalyvauja konkursuose. Tiesiog praktika – svarbus aspektas, kuris padeda būti konkurencingu. Taigi, ypač trumpi terminai dažniausiai užkerta kelia mažesnėms įmonėms būti konkurencingoms ir dalyvauti, kadangi be patirties dažniausiai pasiruošti konkursui tampa labai sunku. Pastebėjus tam tikrus neatitikus – būtinai apie tai informuoti Viešųjų pirkimų Komisiją, kuri nuodugniai nagrinėją kiekvieną atvejį.

Viešųjų pirkimų įstatymas nurodo, kad supaprastinti pirkimai, kurie dažniausiai ir domina mažesnį bei vidutinį verslą, turi minimalų septynių dienų terminą, kuris skirtas paraiškos pateikimui. Būtent šiuo atveju, kai terminas yra trumpesnis – būtinai pateikite pretenzijas, kurios užtikrins, kad bus suteikiamos lygios teisės visiems, kurie nori dalyvauti.

Kartais baiminamasi, kad toks pretenzijų pareiškimas verslui gali užkirsti kelią laimėti. Nesibaiminkite to, kadangi net ir tokiu atveju, kai organizacijos renkasi laimėtojus – vis tiek jie dažnai tikrinami papildomai, kad būtų galima garantuoti konkurso teisėtumą.

Ir pabaigai...

Svarbiausia atsiminti, kad nepriklausomai nuo Jūsų verslo apimtiems – visada galite būti ir esate konkurencingas, tad dalyvauti konkursuose – verta. Papildomas privalumas – kuo anksčiau sužinoti apie organizuojamus konkursus. Tokiu atveju turėsite daugiau laiko jiems pasiruošti ir tuo pačiu įvertinti keliamas sąlygas.

Remiamas turinys



REDAKCIJA REKOMENDUOJA