REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2021 m. Lapkričio 23 d. 10:56

Šiaulių moksleiviai tapo jaunaisiais mokslininkais

Šiauliai

A. Rutkausko nuotr.

Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt


195163

Šiauliuose jau antrą savaitę vieši mobilioji mokslinė laboratorija. Miesto mokyklų mokiniai turi progą šioje unikalioje erdvėje įsijausti į tyrėjo vaidmenį, padedami mokslininkų atlieka įvairius tyrimus bei eksperimentus. Projekto koordinatoriai sako, kad šie užsiėmimai abejingų nepalieka ir turi svarbią misiją – padėti vaikams susiorientuoti būsimame profesiniame kelyje.

 

busikas.JPG

Šiaulių jaunųjų gamtininkų centro kieme pirmadienį stovėjo įspūdingas vilkikas. Tai ne šiaip transporto priemonė, o tikrų tikriausia, modernia įranga aprūpinta laboratorija ant ratų. Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro mobili mokslinė laboratorija jau ne vienerius metus lankosi įvairiuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose, šį kartą užsuko į Šiaulius. Praėjusią savaitę laboratorijos komanda aplankė 4 miesto mokyklas, o šią viešėjo pas jaunuosius gamtininkus.

Mokiniai pasiskirstė į grupes, vyresni kartu su mokslininkėmis gilinosi į biologijos ir mikrobiologijos pasaulį. Štai Vilniaus universiteto lektorė Asta Stapulionytė aiškino ir demonstravo, kaip atrodo augalinės ląstelės mitozės stadijos.

„Mes stebėjome mitozę augalų ląstelėse, tai yra, svogūno kūgelyje besidalinančių ląstelių stadijas: prometafazę, metafazę, anafazę, telofazę. Vyresnių klasių moksleiviai teoriją mokosi per pamokas, o dabar turėjo progą praktiškai pažvelgti, kaip tai atrodo per mikroskopą“, – pasakoja mokslininkė.

 

mitoze.JPG

Kita mokinių grupė su mokslų daktre, Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro mokslo darbuotoja Alisa Gricajeva domėjosi bakterijomis ir šių mažyčių organizmų įvairove.

„Susipažinome su tuo, kaip dirbama laboratorijose su bakterijomis, kaip jos yra auginamos ir aiškinomės, kokios gali būti bakterijų mikroskopinės morfologinės formos. Mokėmės, kaip stebėti ir tyrinėti tokius mažus organizmus, vaikai pamatė, kokia yra mikroskopinių bakterijų formų įvairovė. Tai nėra taip paprasta, todėl tikrai džiaugiuosi, vaikai šaunuoliai, jiems puikiai pavyko“, –pasakoja A. Gricajeva.

Tuo tarpu mažesni mokinukai tyrė iš netoli gamtininkų centro esančio vandens telkinio pasemtus mėginius: vandens kokybę, mikroorganizmus, nitratų ir kitų medžiagų kiekį vandenyje.

Projekto koordinatorius Stepas Šafranauskas sako, jog mobiliosios laboratorijos vizitų į mokyklas tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams atskleisti savo gebėjimus tyrinėti aplinką ir gamtą moksliniais metodais, kurti ir ieškoti naujų technologinių sprendimų. Yra ir dar viena itin svarbi misija – padėti vaikams atrasti savo kelią.

lll.JPG

„Abejingų tikrai nelieka. Vieni vaikai išbando ir sako, kad tai tikrai ne jiems. Ir tai irgi gerai, nes bet kokiu atveju, mokinys pažįsta save. Būna, kad viena sritis visiškai netraukia ir yra svetima, bet štai kita tinka ir patinka. Pavyzdžiui, gal vaikui svetima mikrobiologija, bet labai patinka chemija. Turime ir tokių pavyzdžių, kaip vienai mergaitei labai patiko tapyba ir ji sumanė naudoti organinius dažus. Ne tik panaudoti, bet ir juos išgauti, pati pradėjo domėtis, kaip juos galima išskirti, iš ko išskirti. Vėliau tas darbas pavirto į tiriamąjį ir net užėmė prizinę vietą Europos jaunųjų mokslininkų konkurse“, – pasakoja S. Šafranauskas.

Laboratorija Šiauliuose vieši jau ne pirmą kartą ir projekto koordinatorius tikina pastebintis, jog miesto ugdymo įstaigose gamtos mokslams skiriama daug dėmesio: atnaujinamos mokyklų laboratorijos, yra daug gabių mokinių. S. Šafranauską džiugina ir pačių pedagogų požiūris, šie stengiasi, kad vaikai turėtų ne tik teorijos, bet ir pakankamai praktikos, siekia, jog pamokos būtų įdomios ir įtraukiančios.

Mobili mokslinė laboratorija veiklą pradėjo 2009-aisiais kartu su „Jaunojo tyrėjo“ projektu. Mokslininkų komanda kasmet lanko ugdymo įstaigas visoje šalyje. Ypač stengiamasi skirti dėmesio mažesnių miestelių, kaimų mokykloms, kurių klasėse nėra modernių laboratorijų bei įrangos.

rtk07494.JPG



REDAKCIJA REKOMENDUOJA