Sąmoningumo ir pilietiškumo egzaminas?

Marijampolė
Ričardo PASILIAUSKO nuotrauka, "Suvalkietis"
Birutė Montvilienė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Taip galima būtų pavadinti nuo 2019 metų sausio 1-osios mūsų šalyje susiklosčiusią situaciją, kai gana rimtus administracinius nusižengimus padarę ir tam tikram laikui teisės vairuoti netekę asmenys paties vairuotojo pažymėjimo nepraranda.

Teisę vairuoti pragėrė, o vairuotojo pažymėjimo – ne

Apie tai, kad Petrui, Jonui ar Gražinai atimta teisė vairuoti, policijos pareigūnai pažymi Administracinių teisės nusižengimų registre, tačiau vadovaudamiesi dabar šalyje galiojančiais teisės aktais vairuotojo pažymėjimo iš nusižengusių vairuotojų nepaima. Dėl to Lietuvos ir įvairių užsienio šalių keliais važinėja daugybė nuolat vykstančio sąmoningumo egzamino neišlaikiusių mūsų tautiečių ir net užsieniečių.

Kai kurie iš jų ir toliau kelia grėsmę eismo saugumui ir eismo dalyviams, o dauguma kiek sąmoningesnių stengiasi vairuoti itin tvarkingai ir saugiai, kad į save neatkreiptų policijos pareigūnų dėmesio.

Mat Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimų nepažeidusio ir techniškai tvarkingą automobilį vairuojančio asmens automobilį patikrinti sustabdę policijos pareigūnai dažniausiai patikrinę tokio vairuotojo pateiktus dokumentus prie duomenų bazių, kuriose sužymėti visi vairuotojų duomenys ir „griekai“ bei galiojančios nuobaudos, net neprisijungia.

Apie tokią jau antri metai mūsų šalyje galiojančią tvarką ir susiklosčiusią situaciją „Suvalkiečiui“ papasakojo vienas Marijampolėje gyvenantis ištikimas laikraščio skaitytojas. Atkreipti į tai žurnalistų dėmesį jis nutarė iš pažįstamų žmonių gavęs patikimos informacijos, kad teisę vairuoti praradę, tačiau šios nuobaudos nepaisantys asmenys mūsų šalies ir užsienio valstybių keliuose tapo kone masiniu reiškiniu.

„Štai mano kaimynas, – pasakojo savo vardo ir pavardės, be abejo, viešinti nenorėjęs vyriškis, – įkliuvo vairuodamas lengvai apgirtęs. Gavo baudą ir metams prarado „teises“, tiksliau teisę vairuoti, nes vairuotojo pažymėjimo iš jo policija nepaėmė. Tai jis baudą susimokėjo ir išvažiavo į Vokietiją.

Ten dirba, važinėja, o jei kada ir vokiečių policija sustabdo pa tikrinti dokumentus, jis turi ką jiems pateikti – tą faktiškai negaliojantį lietuvišką vairuotojo pažymėjimą. Nei vokiečių, nei danų ar netgi lenkų policija neturi galimybės prisijungti prie Lietuvos duomenų bazių, kuriose užfiksuoti administracinius nusižengimus padarę ir teisę vairuoti praradę asmenys. Mūsiškiai tuo ir naudojasi. Kitas reikalas – kad tokių veikėjų pilna ir Lietuvos keliuose.

Jie stengiasi į save neatkreipti policijos pareigūnų dėmesio, vairuoja labai tvarkingai. Jei kada netyčia koks nors policijos pareigūnas tokį vairuotoją ir sustabdo patikrinti, jis ramiu veidu paduoda savo vairuotojo pažymėjimą, kitus dokumentus ir dažniausiai išgirsta: „Laimingo kelio!“ Kiek žinau, atvejai, kai policijos pareigūnai tokio neva labai tvarkingo vairuotojo duomenis dar pasitikslina duomenų bazėse, gana reti. Todėl mūsų žmonės tuo ir naudojasi.

Mano nuomone, tokių dalykų neturėtų būti. Juolab kad panašu, jog tai jau, kaip sakoma, masinis reiškinys. Paimtų iš jų, kaip anksčiau, vairuotojų pažymėjimus, ir tie gudravimai baigtųsi.“

Gudručių“ keliuose bus tikrai mažiau

„Suvalkiečio“ pakalbinti Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato (apskr. VPK) Kelių policijos skyriaus (KPS) pareigūnai patvirtino, kad iš tiesų, vadovaujantis šiuo metu šalyje galiojančiais teisės aktais, teismai ar administracinio teisės nusižengimo bylą nagrinėjantys policijos pareigūnai vairuotojo ar traktorininko pažymėjimus, kurie buvo paimti surašant administracinio teisės nusižengimo protokolą, nutarimui atimti teisę vairuoti įsiteisėjus vairuotojo ar traktorininko pažymėjimus privalo grąžinti.

Duomenys apie nutarimą atimti teisę vairuoti įrašomi į Administracinių teisės nusižengimų registrą ir perduodami Kelių transporto priemonių vairuotojų registrui.

Teisė vairuoti administracine tvarka atimama už nustatyto greičio viršijimą daugiau kaip 50 kilometrų per valandą, už chuliganišką vairavimą, už nesustojimą prie pėsčiųjų perėjos praleisti pėsčiųjų, už važiavimo per geležinkelio pervažas taisyklių pažeidimą, už vairavimą lengvai apgirtus ir kitus šiurkščius Kelių eismo taisyklių reikalavimų pažeidimus.

Tų vairuotojų, kuriems specialioji teisė vairuoti atimama baudžiamojo proceso bylose, vairuotojų pažymėjimai perduodami VĮ „Regitra“ ir jie galimybių gudrauti neturi.

Marijampolės apskr. VPK KPS pareigūnų teigimu, tokių atvejų, kai teisę vairuoti praradę, tačiau vairuotojo pažymėjimus atgavę asmenys gali nepaisyti paskirtos nuobaudos ir piktnaudžiauti, išties gali pasitaikyti, juolab užsienio šalyse. Vis dėlto, anot pareigūnų, nemažai teisę vairuoti praradusių, bet to nepaisiusių ir bandžiusių gudrauti asmenų patikrinimų metu įkliūna.

Pernai Marijampolės savivaldybės keliuose ir gatvėse buvo nustatyti 226 tokie asmenys. Dar 58 „gudručiai“ įkliuvo Kalvarijos savivaldybės teritorijoje ir 51 – Kazlų Rūdos savivaldybėje. Jiems teko mokėti dideles baudas, o teisės vairuoti atėmimo terminas dar pailgėjo.

Marijampolės apskr. VPK KPS viršininko Rolando Gylio teigimu, tokia situacija, kai teisę vairuoti praradusiems asmenims, įsiteisėjus administracinėje byloje priimtam nutarimui, vairuotojo pažymėjimai yra grąžinami, nors teisė vairuoti jam ir atimta, yra ne tik nusižengimą padariusio asmens sąmoningumo egzaminas, bet ir jo aplinkos asmenų pilietiškumo egzaminas.

„Jei būsime pilietiški, netoleruosime tokių asmenų piktnaudžiavimo ir apie tokius asmenis informuosime policijos pareigūnus, tokių „gudručių“ mūsų keliuose bus tikrai mažiau“, – teigė Marijampolės apskr. VPK KPS viršininkas.

Deja, galimybių užkirsti kelią piktnaudžiauti užsienio šalių keliais važinėjantiems teisę vairuoti Lietuvoje praradusiems asmenims kol kas nėra.