S. Skvernelis: sutartyje su „Belaruskalij“ nematau tiesioginės grėsmės nacionaliniam saugumui

Vilnius
Seimo narys Saulius Skvernelis. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
Reporteris Dovilė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Opozicinės Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ seniūnas Saulius Skvernelis „stipriai pritemptu“ vadina Vyriausybės sprendimą pripažinti „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) sutartį su Baltarusijos valstybine įmone „Belaruskalij kaip keliančia grėsmę šalies nacionaliniam saugumui.

„Galima labai plačiai žiūrėti, kas yra grėsmė nacionaliniam saugumui, ir galima žiūrėti realiai. Šiandien labai paprastai žiūrint, suvesti, kad važiuoja vagonai su trąšomis per Lietuvą, ir tai yra grėsmė nacionaliniam saugumui... tai jokios tiesioginės grėsmės nematau. Tai yra išvestiniai dalykai“, – Eltai sakė S. Skvernelis.

Pasak ekspremjero, jungtiniame Ekonomikos bei Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSG) komitetų posėdyje jis neišgirdo svarių argumentų, kurie leistų pagrįsti Ministrų Kabineto priimtą sprendimą. Juo labiau, politikas pažymi, kad sprendimas nuo vasario 1 d. nutraukti LTG sutartį su „Belaruskalij“ pakenks ir Lietuvos ekonomikai.

„Valdantieji komitete teigė, kad dėl visų tiesioginių pasekmių: sutarties nutraukimas, tiek geležinkelių, tiek Klaipėdos uosto pajamų negavimas, Birių krovinių terminalo pajamų netekimas, darbuotojų atleidimas, plius sutarties neįvykdymas su trečiąja šalimi, kur tas krovinys turėjo patekti, tikrai bus pretenzijų, teisinių ginčų. Pagal pateiktą informaciją žala gali būti nuo 1 iki keliolikos mlrd. eurų“, – įsitikinęs jis.

S. Skvernelis įsitikinęs, kad pagal tarptautinę bei Europos Sąjungos teisę privatūs šalyje veikiantys vežėjai turės galimybę užtikrinti tolesnį baltarusiškų trąšų gabenimą. Tuo metu teisiniai ginčai, parlamentaro nuomone, Lietuvai taip reikštų finansinius praradimus.

„Tarptautiniuose teismuose mes susidursime su rimta teisine problema. Be tos ekonominės žalos, kurią valstybė patirs, be to, kad tos trąšos vis tiek pateks į rinką, nes yra didelis poreikis, be to, kad Baltarusija tai, matyt, padarys per kaimynines valstybes arba suras dar kitą kelią, tai mes, kaip valstybė, turėsime ir teisinių išlaidų, kurios taip pat, matyt, bus milijoninės“, – neabejoja ekspremjeras.

Tačiau jis sako palaikantis idėją kelti sankcijų „Belaruskalij“ klausimą Europos Sąjungos lygmeniu, tačiau kartu priduria abejojąs, ar Vyriausybei pakaktų svarių argumentų įtikinti kitų šalių atstovus palaikyti tokį siūlymą.

„Matyčiau diskusiją europiniu lygmeniu. Reikės Komisijai priiminėti sprendimus. Matyt, tuomet būtų pateikta ta pati informacija, ką mums vakar pateikė apie amerikietiškų sankcijų kilmę, kaip tai įvyko. Ir apie tai, ar bus poveikis vadinamam Baltarusijos režimui (o to poveikio, pasirodo, nėra) tai tokiu atveju aš nežinau, ar Europos Sąjunga tokį sprendimą priimtų“, - tvirtino „Vardan Lietuvos seniūnas, kartu pridurdamas, kad jeigu vis tik pavyktų pradėti diskusiją dėl sankcijų ES lygiu, kartu Lietuva turėtų kelti kompensacijų dėl patirtų nuostolių klausimą.

„Jeigu atsirastų argumentai ir ant stalo būtų labai aiškiai padėta, kad iš tikrųjų yra realus poveikis ir nebus jokių alternatyvų, tai yra vienintelis teisingas ir protingas žingsnis. Kad tai būtų bendros europinės sankcijos ir lygiagrečiai būtų reikalaujama, kad būtų ir kompensacija Lietuvai už praradimus dėl šių sankcijų įvedimo. Tai vienintelis kelias, kuris yra protingas, realus ir juo reikia eiti“, – pabrėžė S. Skvernelis.

ELTA primena, kad apie tai, jog „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui ir ji bus anuliuota nuo vasario 1 d., trečiadienį po Vyriausybės posėdžio paskelbė susisiekimo ministras Marius Skuodis.

„Vyriausybė rėmėsi Nacionaliniam saugumui svarbių objektų koordinavimo komisijos išvadomis ir įvertinusi aplinkybes nusprendė, kad sutartis neatitinka nacionalinio saugumo interesų ir nuo vasario 1 d. ji nebegalioja“, – informavo M. Skuodis.

„Iki to laiko geležinkelių trąšų gabenimas pagal šitą sutartį turi natūraliai nustoti, nes nebelieka teisinio pagrindo jų gabenti“, – pabrėžė ministras.

Gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms valstybinei Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, įmonės krovinių judėjimas Lietuvos teritorija nesustojo, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ lapkričio pabaigoje iš bendrovės gavo netipinius išankstinius mokėjimus už jos krovinių pervežimus iki kovo.

Gruodžio 21 d. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija priėmė sprendimą, kad 2018 m. OAO „Belaruskalij“ ir AB „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 m. spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka nacionalinio saugumo interesų.

 

ELTA