Angle down Atgal

Organizmo valymas – ar tikrai jis reikalingas?

Atėjus pavasariui, frazės organizmo valymas, „detoksikacija“, „iškrovos dieta“ ima skambėti viliojančiai. Gal ir teks truputį pakentėti, užtat išvalysime organizmą, atjaunėsime, išgražėsime ir pajusime tokį jėgų antplūdį, kad galėsime kalnus nuversti, o gal ir sulieknėti pavyks?.. Ar tikrai? Ar verta laikytis detoksikuojančių dietų ir kaip jos veikia?

Pradėkime nuo to, ką medikai vadina detoksikacija. Tai – nuodingų medžiagų (t.y. toksinų) pašalinimas iš organizmo. Kad reikėtų tas medžiagas šalinti, pirmiausia reikia būti apsinuodijusiam. Ar nuolat kvėpuojate nuodingomis medžiagomis, valgote užterštą maistą, o gal teko pabuvoti vietovėse, kur itin aukštas teršalų lygis, ore ir dirvožemyje gausu sunkiųjų metalo dalelių? Jei ne, sveikatos specialistų teigimu, kaip nors ypatingai valyti organizmo jums nereikia, nes jis puikiausiai tai padaro pats.

Mums nereikalingas ir žalingas medžiagas perdirba kepenys ir inkstai, jos pašalinamos su šlapimu, iš dalies – su prakaitu, per odą ir pan. Jei jūsų kepenys ir inkstai sveiki ir puikiai atlieka savo darbą, niekaip kitaip „detoksikuotis“ jums tikrai nebūtina. Kai savo organizmą pernelyg išvarginame sunkiai virškinamo maisto ir alkoholiu pertekliumi (pvz., šventiniu laikotarpiu), kitą dieną dažniausiai natūraliai nejuntame apetito ir mažiau valgome, be to, paprastai kamuoja troškulys. Gerti daug vandens ir vartoti lengvai virškinamą maistą ir yra geriausias būdas atsigauti po persivalgymo ar gausaus alkoholio vartojimo.

O kaip gi įvairios organizmą valančios dietos, kurių tiek daug, ir kurios visos žada efektyviai jus atjauninti, sveikatinti ir įkvėpti energijos?

Mitybos specialistų teigimu, tokių dietų poveikis greičiausia bus paviršutinis ir trumpalaikis. Paprastai „organizmo valymas“ reiškia, kad reikės mažiau valgyti, vartoti daug daržovių, skysčių (pvz., sulčių, trintų kokteilių ir pan.), valgyti lengvai virškinamas sriubas arba apskritai kurį laiką pabadauti. Taip, šiek tiek svorio numesite, tačiau ilgai taip maitintis nepavyks – ims stigti energijos, be to, rizikuojate, kad ilgainiui jums pritrūks baltymų ir vitaminų bei mikroelementų. Tai ypač pasakytina apie detoksikacijos programas, kurios itin apriboja racioną ir siūlo keletą dienų valgyti tik tam tikrus produktus, pvz., ryžius, arba vien gerti daržovių sultis, kefyrą ir pan. Nereikia nė sakyti, kad ilgai tokios dietos neištversite, o jei po „detoksikacijos“ grįšite prie įprastos mitybos, grįš ir seni žalingi įpročiai bei juos lydintys nemalonūs simptomai. Kiti detoksikacijos metodai, pvz., žolelių arbatų gėrimas ar stebuklingų tablečių vartojimas apskritai geriausiu atveju sukelia placebo efektą. Daugumos vaistažolių poveikis labai švelnus, ir esminio poveikio jūsų organizmui jos neturės, tuo tarpu įvairios piliulės, mikstūros, detoksikuojantys milteliai ir panašūs preparatai gali net pakenkti – įdėmiai perskaitykite jų sudėtį, ir jei bent vienas ingredientas kelia abejonių, tokių preparatų nevartokite.

Esama ir dar radikalesnių organizmo valymo metodų, pvz., diuretikų, vidurius laisvinančių preparatų vartojimas arba žarnyno plovimas, kurie gali būti labai žalingi. Šlapimą varantys ar vidurius laisvinantys vaistai pašalina iš organizmo daug skysčių ir maisto medžiagų, sutrikdo virškinimo sistemos veiklą ir jūsų tikrai nesustiprins, priešingai – galite nusilpti ir susirgti. Jei pastebėsite, kad numetėte šiek tiek svorio, nesidžiaukite – tai tebus skysčių, blogesniu atveju – raumenų masės netekimas.

Be reikalo plauti žarnyno klizma taip pat negalima – ta padarius gerokai pakinta jo mikroflora, netenkama daug gerųjų bakterijų, todėl nusilpsta imunitetas, atsiranda elektrolitų disbalansas. Galite ilgam sutrikdyti savo virškinimo sistemos darbą ir patirti įvairių komplikacijų – ar tikrai to norite?

Ar iškrovos dienos ir organizmo valymas turi kokį nors teigiamą poveikį? Galbūt. Jei jums patiks sveikiau maitintis, nevartoti tam tikrų kenksmingų produktų, detoksikacinė dieta gali tapti žingsneliu sveikesnės gyvensenos link. Kita vertus, bus tik blogiau, jei tikėdami, kad organizmą „išvalėte“, nuspręsite, kad dabar galite vėl mėgautis tortais, mėsainiais ar bulvių traškučiais, arba kad nebūtina mesti rūkyti, nes juk periodiškai „detoksikuojatės“. Tuomet nesveikų įpročių žala žymiai nusvers „detoksikacijos“ (kad ir kokia ji bebūtų) naudą.

Ką tuomet daryti jei, artėjant pavasariui, trokštate pokyčių ir norite šiltąjį metų laiką pasitikti energingesni ir sveikesni? Jei norite jaustis žvaliau, būti darbingesni, palaikyti stabilų kūno svorį ir puoselėti sveikatą, prasmingiau yra ne griebtis epizodinių organizmo valymų, o keisti gyvenimo būdą. Rezultatai nebus greiti, užtat ilgalaikiai. Subalansuokite gyvenimo ritmą – raskite laiko fiziniam aktyvumui, poilsiui (nes nuovargis ir stresas kenkia ir sveikatai, ir grožiui), ir išmokite pasakyti „ne“ pagundoms – jei nepiktnaudžiausite nesveiku maistu, alkoholiu ar kitais kenksmingais malonumais, jokių detoksikacijų jums neprireiks.

comment Skaitytojų komentarai (1)

Taip pat skaitykite