Opozicija draskosi tik dėl miesto, o kaimo net nemato

Vilnius
Sprendimas priimtas: gimnazistai keliaus į „Atžalyną“, pradinukai – arčiau Meno mokyklos. Nuotr. iš archyvo
Gintaras Bielskis Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Praėjusi savaitė baigėsi galbūt svarbiausiu šios kadencijos Širvintų rajono savivaldybės tarybos sprendimu, kuriuo patvirtintas rajono bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2021-2025 metų bendrasis planas. Apie tai, ar reikia kokių nors pertvarkymų, o jei reikia – tai kuris variantas geresnis, diskutuota beveik tris mėnesius.

Samprotavimai ir ginčai virė tarp pedagogų ir tėvų, diskusijoms buvo pasitelkti socialiniai tinklai, internetas, vaizdo konferencijos, argumentais dalytasi virtualiuose susitikimuose su tais, kuriuos ši pertvarka paliestų, kurie nėra abejingi.

Tikimasi švietimo kokybės gerinimo

Nors kartais garas ir išsiverždavo per kraštus, pasitaikė neargumentuotų pasisakymų, nepageidaujamos leksikos, bet procesas judėjo į priekį. Vien jau tai rodė, kad pats diskusijų dalykas turi skaudulių, kuriuos būtina gydyti. Ne žmonėms iš gatvės, ne bendruomenės sueigai, o Savivaldybei, kuri pagal galiojančius įstatymus yra švietimo tinklo valdytoja.

Prieš balsavimą šiuo klausimu, į Širvintų rajono savivaldybės tarybos narius bei rajono gyventojus kreipėsi merė Živilė Pinskuvienė. Ji pastebėjo, jog iš tiesų kelias iki šio sprendimo buvo gerokai ilgesnis. Procesas truko kelerius metus, per kuriuos buvo atidžiai stebima ir analizuojama švietimo situacija rajone. 2020-ųjų gruodį buvo sudaryta darbo grupė, kuriai ir patikėta parengti Širvintų rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų 2021-2025 metų tinklo pertvarkos planą. Apie tai informuota visuomenė.

Ginčų esmė ta, kad pagal pertvarkos planą Širvintų gimnazija iš užimamų patalpų miesto centre turi persikelti į dabartines „Atžalyno“ progimnazijos patalpas Ukmergės gatvėje, jas atlaisvindama Širvintų pradinei mokyklai. Pradinukai čia persikraustys iš dabar užimamo pastato J. Janonio gatvėje.

Argumentai už pertvarką

Merė tarybai pateikė keliolika argumentų, kodėl reikėtų patvirtinti darbo grupės parengto sprendimo projektą:

  • Viena švietimo įstaiga – vieningas mokinio pažangos planavimas, vieningi vertinimo ir įsivertinimo kriterijai;
  • Vienodos mokymo platformos;
  • Vieningas ugdymo metodų parinkimas;
  • Užtikrinta pagalba mokiniui (psichologas, spec. pedagogas, logopedas);
  • Vieningas mokinių vežiojimo organizavimas: 5 mokykliniai autobusai atveš mokinius vienu laiku;
  • Daugiau ugdymo plano valandų bus galima skirti mokinių poreikiams tenkinti: konsultacijoms, moduliams, pasirenkamiesiems dalykams;
  • Pradinių klasių mokiniams – visos dienos mokykla: pamokos-meno mokykla-pailgintos dienos grupė;
  • Užtikrinamas kiekvieno mokinio pažangos skatinimas ir stebėjimas pereinant iš vienos ugdymo pakopos į kitą: nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo 4, 6 ir 8 klasėse rezultatų analizė ir pasiūlymų įgyvendinimas neįmanomas neužtikrinant ugdymo tęstinumo (iš progimnazijos 8 klasės mokiniai išeina į kitą pakopą kitoje mokykloje, kurioje minėti patikrinimai nevykdomi ir neanalizuojami);
  • Didės neformaliojo švietimo programų pasiūla ir bus išlaikomas jų tęstinumas;
  • Didės antrosios užsienio kalbos pasirinkimo galimybės;
  • Bus išspręsti pamokų pavadavimo klausimai.

Reikės daugiau klasių ir kabinetų

Darbo grupė suskaičiavo, kad pagal esamą mokinių skaičių naujai švietimo įstaigai visiškai pakanka dviejų pastatų. Vadinasi, 5-12 klasių mokiniai turi mokytis viename pastate. Dabartiniame gimnazijos pastate yra 26 kabinetai, o pagal ugdymo planus, mokytojų bei mokinių skaičių kiekvieną dieną reikia beveik trečdaliu daugiau, t. y. net 34 kabinetų. „Atžalyno“ progimnazijos pastate kaip tik yra 34 kabinetai, tačiau dėl patogumo numatoma įrengti papildomų kabinetų. Jų iš viso bus 40. Tai labai patogu, jei mokinių skaičius didėtų.

Ji pateikė ir kitus skaičius. Perkėlus 407 pradinės mokyklos mokinius į gimnazijos pastatą, būtų laimėta dėl to, kad čia pat yra Meno mokykla, kurią lanko dauguma pradinukų. Mokiniams būtų užtikrintas saugumas: pavalgę po pamokų, jie tiesiog koridoriumi nueitų į muzikos ar dailės pamokas. Tarp muzikos specialybės ir solfedžio pamokų labai dažnai tenka vaikams laukti. Mokinukai laukti galės savo klasėje arba pailgintos dienos grupėje, ten galės paruošti pamokas, naudotis nauja modernia biblioteka.

Jei pradinukų patogumas ir saugumas keliaujant iš vienos įstaigos į kitą ką nors nejaudina, yra kitas argumentas. Nuo 2021-2022 mokslo metų pradžios visi pradinių klasių mokiniai turės informacinių technologijų pamokas. Jų metu klasės yra skaidomos į grupes. Todėl patalpų dabartiniame Pradinės mokyklos pastate nebepakaktų – reikėtų ieškoti būdų, kaip išspręsti šią problemą.

Kas kelia sumaištį?

„Visgi, kaip sakiau ir Tarybos komitetų posėdžio metu, matome, kad didžiausia sumaištis yra keliama ne dėl ugdymo kokybės, kurią pagerinti yra svarbiausias šio sprendimo tikslas, o dėl pavienių asmenų ambicijų. Taip, gimnazistai nenori sugrįžti į „Atžalyną“ ir tai yra suprantama, nes visai neseniai iš tos mokyklos išėjo. Progimnazijos pastatas yra toliau nuo miesto centro, čia įsikūrusių užkandinių, kuriose jaunimas mėgsta nusipirkti greitojo maisto. Daliai mokinių teks toliau paeiti. Tačiau, manau, šie aspektai prieš ugdymo tęstinumo, geresnės kokybės siekius negali būti svarbesni. Antras dalykas yra tai, kad išanalizavę mokytojų krūvius pamatėme, jog „Atžalyno“ progimnazijoje daug mokytojų neturi maksimalių krūvių. Tuo tarpu gimnazijoje yra mokytojų, kurie dėstydami ne vieną dalyką, o net kelis, turi valandų, sudarančių gerokai daugiau nei vadinamąjį pilną etatą. Sujungus mokyklas ir esant didesniam mokytojų skaičiui, krūviai išsilygins. Labai gaila, kad būtent tie žmonės, kurie jaučia grėsmę dėl savo asmeninės gerovės ir kelia didžiausią triukšmą. Nes tai daroma ne dėl visumos – vaikų, mokytojų gerovės, ugdymo kokybės, bet tik dėl savęs,“ – sako merė Živilė Pinskuvienė, pabrėždama, kad šis sprendimas palietė ir kaimiškų vietovių bendruomenę. Juk dėl nepakankamo mokinių skaičiaus naujais mokslo metais Bartkuškio mokykla-daugiafunkcis centras prijungiamas prie Musninkų Alfonso Petrulio gimnazijos, tačiau dėl šio klausimo nepasisakė nė vienas Tarybos opozicijos narys nei komitete, nei Taryboje, o ir viešojoje erdvėje atgarsių nebuvo girdėti.