Nepaisydami A. Verygos raginimų konsultuotis telefonu, pacientai grūdasi į eiles prie poliklinikų

Vilnius
Eilė prie Centro poliklinikos
Reporteris Skaistė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Vyriausybei nusprendus nebeteikti prioriteto pacientų konsultacijoms poliklinikose telefonu, prie gydymo įstaigų nusidriekė eilės interesantų.

Atostogaujantis sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga „Facebook“ paskyroje ragino piliečius ir toliau naudotis nuotolinių konsultacijų galimybe, tačiau panašu, kad liko neišgirstas.

„Žmonių labai prašau būti sąmoningus ir nesiveržti pas gydytojus, kai nėra būtinybės, o paslaugas galima gauti nuotoliniu būdu. Pavyzdžiui, jei reikia pratęsti gydymui reikalingus vaistus, išrašyti e. receptą ar siuntimo pas tam tikrus gydytojus specialistus, tai galima padaryti ir nuotoliniu būdu, susisiekus su medikais.

Gydymo įstaigų ir medikų prašau atsakingai įvertinti, remiantis konkrečiais atvejais, kada užtenka nuotolinės konsultacijos pacientui, o kada reikalingas tiesioginis vizitas“, – socialinio tinklo įraše skelbia ministras. Nepaisant to, prie gydymo įstaigų nusidriekė eilės norinčių patekti pas gydytojus.

A. Verygą pavaduojantis teisingumo ministras Elvinas Jankevičius praėjusios savaitės pradžioje pareiškė, kad tik antrinės ir vėlesnės konsultacijos galėtų būti vykdomos nuotoliniu būdu.

„Nebebus nuotolinei konsultacijai teikiamas prioritetas. Tai keisime, žmonės galės patekti į įstaigą greičiau, paprasčiau, tik antrinė ir vėlesnė konsultacija galės vykti nuotoliniu būdu“, – pirmadienį spaudos konferencijoje sakė teisingumo ministras.

Anot E. Jankevičiaus, svarstoma trumpinti laiką tarp gydymo įstaigose priimamų pacientų vizitų, jei pacientai nekarščiuoja.

Pacientai skundžiasi, kad masiškai negaudami medicininių paslaugų nukenčia labiau, nei bijo koronoviruso. Negalintys prisiskambinti dėl nuotolinių konsultacijų jau nuo ketvirtadienio apgulė poliklinikas, nepaisydami ministro raginimų.

Kyla nepatogumų ir pacientams, ir medikams

Lietuvos pacientų organizacijų atstovų tarybos pirmininkė Vida Augustinienė Alfa.lt sakė, kad atnaujintos tiesioginės konsultacijos – teigiama praktika, o eiles prie poliklinikos aiškino tuo, kad į registratūras sudėtinga prisiskambinti net ir norint pasikonsultuoti nuotoliniu būdu.

„Yra daug žmonių, kuriems neužtenka nuotolinės konsultacijos, reikia, kad medikas apžiūrėtų žmogų tiesiogiai, o ne telefonu. Sudėtinga juk ir gydytojui pamatyti, kokia yra žmogaus savijauta remiantis tik jo žodžiais. Nuotolinės konsultacijos gali likti, jei, tarkim, reikia tik vaistus pratęsti ir nieko nereikia keisti ir t. t. Tačiau tokios nuotolinės konsultacijos netinka, kai yra lėtinės ligos, pavyzdžiui, cukrinis diabetas, kai reikia apsilankyti ne rečiau kaip kartą per tris mėnesius ir turi būti matuojamas kraujo spaudimas, žmogui apžiūrimos pėdos ir t. t.“, – pasakojo pacientų atstovė.

V. Augustinienė pridūrė, kad nuo išankstinės registracijos iki faktinio patekimo pas gydytojus vis dar praeina labai daug laiko.

„Sakykime, pas šeimos gydytojus gal kai kuriuose miestuose ir rajonuose žmogus gali vos ne tą pačią dieną patekti, tačiau Vilniuje poliklinikose reikia jau mažiausiai prieš dvi tris savaites registruotis. Ką tai reiškia? Jei žmogus per tą laiką neturi pinigų nusipirkti visa kaina tų savo kompensuojamųjų vaistų, jis lieka be jų. Būna ir tokių atvejų“, – apgailestavo pacientų atstovė.

V. Augustinienės nuomone, dėl to, kad sudėtinga prisiskambinti į registratūrą, žmonės eina stovėti eilėse prie poliklinikos, tikėdamiesi patekti į registratūrą ir užsirašyti pas šeimos gydytoją ar reikiamą specialistą.

Centro poliklinikos direktorius Kęstutis Štaras pripažįsta, kad Vyriausybei nusprendus nebeteikti prioriteto nuotolinėms konsultacijoms, poliklinikose darbo gerokai padaugėjo.

„Šiuo metu perorganizuojame darbą: kurie pacientai buvo užregistruoti į nuotolinę konsultaciją, susisiekiame dėl kontaktinės konsultacijos. Kai kurių pacientų nesurandame. Tai viena problema. Antra problema yra ta, kad pacientų tikrai ryškiai padaugėjo: turime juos įeinančius patikrinti, ar jie nekarščiuoja. Jei jie karščiuoja, yra nukreipiami į izoliatorių saugiai, ir tuomet ateina budintys medikai, kurie apžiūri karščiuojantį pacientą. Tad nepatogumų tikrai kyla ne tik medikams, bet ir pacientams“, – tvirtino Centro poliklinikos vadovas.

„Iš tiesų tikrai nėra paprasta, jei pacientas buvo registruotas į nuotolinę konsultaciją, dabar su juo reikia susisiekti, tą konsultaciją paversti kontaktine. Kai kuriais atvejais gydytojai patys sprendžia, jei, pavyzdžiui, yra simptomatikos, kad tai gali būti koronavirusas, šeimos gydytojas pacientą konsultuoja nuotoliniu būdu“, – pasakojo medikas.

Sudėtinga padėtis – erdvė populizmui

Sudėtinga padėtimi netruko pasinaudoti ir politikai, bandantys sulaukti daugiau dėmesio prieš rinkimus. „Kasdien Lietuvoje vis daugiau žmonių miršta ne nuo COVID-19, o dėl to, kad atsinaujinus ir paūmėjus lėtinėms ligoms nesulaukia tinkamos ir greitos medicininės pagalbos. Sveikatos apsaugos sistema sutrikusi visoje Lietuvoje. Bandėte pastaruoju metu patekti pas šeimos gydytoją, užsirašyti į konsultaciją poliklinikoje ar ligoninėje? Patekti pas gydytoją labai sunku arba neįmanoma“, – teigia Naglis Puteikis.

N. Puteikis tikina, kad pas medikus pacientai gali patekti tik po to, kai gydymo įstaigos sulaukia griežto politiko rašto: „Kas čia per tvarka, jeigu pas medikus žmogus patenka tik tada, kai aš, kaip Seimo narys, parašau griežtą raštą ligoninės ar poliklinikos vadovui? Taip neturi būti“, – konstatuoja politikas. 

Alfa.lt