PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Nuomonė2023 m. Gruodžio 27 d. 14:33

Banko generalinis direktorius Sarp Demiray: 2024 m. tendencijos ir prognozės smulkiam ir vidutiniam verslui

Vilnius

Robertas ŠapalasŠaltinis: Etaplius.lt


287515

Ateinančiais metais pagrindinės tendencijos verslui koncentruosis į internetą bei technologijas. Nors anksčiau į šias sritis daugiausiai investuodavo korporacijos ir didieji verslai, jos tampa vis labiau prieinamos ir smulkiesiems verslams, kurie pastebi skaitmenizacijos svarbą bei ilgalaikę naudą verslo plėtrai.

Skaitmenizacijos era

Besitęsiantis ir spartėjantis perėjimas prie skaitmeninių technologijų iš esmės keičia ir 2024-aisiais toliau keis mažųjų įmonių veiklą. Akivaizdžios tendencijos, kad skaitmenizavimas pradedamas nuo debesyno programų, elektroninės prekybos ir jau siekia dirbtinio intelekto pasitelkimą norint padidinti įmonės efektyvumą bei klientų pritraukimą.

Augant verslo priklausomybei nuo skaitmeninių technologijų, sparčiai auga ir galingų kibernetinio saugumo priemonių poreikis. Mažos įmonės pripažįsta, kad svarbu apsaugoti savo bei klientų duomenis ir sistemas nuo kibernetinių grėsmių. Tai dar labiau įrodo pasitaikančios skaitmeninės atakos ir duomenų nutekinimai, kurie reikšmingai smogia verslo reputacijai. Nenorėdami tuo rizikuoti smulkieji verslai kitamet vis daugiau investuos į kibernetinį saugumą. Kibernetinis saugumas darosi svarbesniu, mat skaitmenizaciją vykdančios įmonės daugiau operacijų perkelia į internetą.

Prie skaitmenizacijos tendencijų galima priskirti ir dirbtinį intelektą (AI), pasitelkiamą vis skirtingesnėms paslaugoms. Pokalbių robotai, virtualūs asistentai ir nuspėjamoji analizė, tapo dar labiau prieinamos mažoms įmonėms. Lietuvoje jau nebestebina internetinės svetainėse, kuriose klientus pasitinka virtualūs asistentai, tad ši tendencija tik dar labiau stiprės. AI populiarėjimas rodo, kad jo įdiegimas padidina įmonės efektyvumą ir pagreitina sprendimų priėmimo procesus.

Paprastai tariant, AI naudojamas automatizuoti užduotis, pagreitinti sprendimų priėmimą ir kurti naujus produktus bei paslaugas. Pavyzdžiui, dirbtinio intelekto algoritmai gali būti naudojami rekomenduoti klientams produktus ir numatyti ateities tendencijas.

Elektroninės prekybos augimas

Internetinės prekybos augimas nuo pandemijos vis dar išlieka reikšminga mažų įmonių tendencija. Prekybos perkėlimas į internetą, klientų dažniau pasirenkamos elektroninės prekybos platformos ir veiksmingų skaitmeninės rinkodaros strategijų įgyvendinimas yra ir išliks labai svarbia verslo sėkmės dalimi.

„Shopify“ duomenimis, per pandemiją elektroninė prekyba per 3 mėnesius pasiekė 10 metų augimo skaičius. Nors po pandemijos augimas sulėtėjo, jis vis dar tebeauga. Kai kurių mažmeninės prekybos kategorijų: elektronikos, namų remonto bei interjero prekių pirkimas internetu vis dar tebeauga net praėjus pandemijai. Šiemet pasauliniai elektroninės prekybos pardavimai sudarė 6,3 trilijono JAV dolerių, o iki 2026 m. numatoma, šį skaičių išauginti iki 8,1 trilijono JAV dolerių.

Prieš ketverius metus elektroninė prekyba sudarė beveik 14 % visos mažmeninės prekybos, tačiau skaičiuojama, kad pasibaigus šiems metams šis skaičius sieks daugiau nei 22 % visos mažmeninės prekybos.

Gamtosauga ir dėmesys klientui

Verslo atsakomybė bei žaliasis kursas neapleidžia savo pozicijų, mat vartotojai vis labiau vertina aplinką tausojančias ir socialiai atsakingas įmones. Smulkieji verslai, kurie taiko tvarią praktiką bei viešai paskelbia apie savo įsipareigojimus ir ateities strategijas, įgyja vis daugiau vartotojų pasitikėjimo. Vartotojai nerimauja dėl tvarumo ir reikalauja produktų bei paslaugų iš įmonių, kurios yra atsakingos aplinkai. Atsižvelgiant į šį poreikį, smulkieji verslai turėtų rasti būdų, kaip sumažinti savo poveikį aplinkai ir taip išlaikyti klientų ratą bei pritraukti naujų.

Ne mažiau svarbus klientų požiūriu kitamet išliks ir suasmenintas aptarnavimas. Šiuo atžvilgiu smulkieji verslai neretai turi pranašumą, mat gali daugiau laiko skirti konkrečiam klientui. Verslo pasaulyje duomenų rinkimas bei analizė tampa vis svarbesniu sėkmės faktoriumi, mat padeda geriau suprasti klientą. Nedidelėms įmonėms labai svarbu pasitelkti šiuos duomenis kuriant naujus produktus ir paslaugas bei efektyviau aptarnauti klientus.

Darbo lankstumas

Ne mažiau svarbus už klientus išlieka ir dėmesys darbuotojams. Covid-19 pandemija paspartino nuotolinio darbo įdiegimą daugelyje verslų ir ši tendencija išliko, nes technologijos leidžia efektyviai bendradarbiauti nuotoliniu būdu.

Per 2019–2021 m. žmonių, dirbančių namuose, skaičius išaugo tris kartus. Pernai atliktas „Gallup“ tyrimas parodė, kad 56 % visą darbo dieną dirbančių JAV darbuotojų atlieka darbą, kurį gali daryti namuose.

Taip pat darbo vietos tendencijas keičia į rinką ateinantys jauni darbuotojai. Žmonės, turintys aukštąjį išsilavinimą, dažniau turi prieigą prie nuotolinės ir mišrios darbo vietos arba jos reikalauja dar darbo pokalbio metu. Specialistus samdantys smulkieji verslai privalo į tai atsižvelgti, mat dažnu atveju galimybė dirbti iš namų ar keisti vietą tarp namų ir biuro padeda pritraukti ar išlaikyti turimus žmones. Pernai „Pew“ tyrimų centro atlikta apklausa parodė, kad 78 % nuotoliniu būdu dirbančių asmenų norės tęsti tokį darbo modelį.

Mažėjanti infliacija

Lietuvos banko duomenimis, 2024 m. Lietuvoje vidutinė metinė infliacija sieks 2,6 % ., o bendrasis šalies produktas (BVP) turėtų augti apie 2 %.

Ekonomistai prognozuoja, kad Europos Centrinis Bankas (ECB) jau kitąmet pradės mažinti palūkanų normas. Tikimąsi, kad 2024 m. pabaigoje EURIBOR turėtų pasiekti 3,18 %.

Apibendrindamas ateinančių metų tendencijas smulkiajam verslui galiu pasakyti, kad technologijų galimybės auga, tad įmonės neturėtų atsilikti ir stengtųsi integruoti kiek įmanoma daugiau naujovių. Tačiau nereikėtų koncentruotis vien į internetą ar dirbtinį intelektą. Dėmesys esamiems bei būsimiems klientams ir verslo sėkmę kuriantiems darbuotojams kitais metais išliks ne mažiau svarbiu sėkmingo smulkiojo verslo faktoriumi.

#