Angle down Atgal

Milijonai į oro uostą – kaip azartiška valdžios ruletė?

Tai yra skaitytojo nuomonė, už kurios turinį Etaplius.lt redakcija neatsako.

Esu už investicijas. Šiauliams jų labai reikia. Ir kai gegužę miesto Taryba sprendė dėl investicijų į oro uostą – dėl 5 milijonų eurų – balsavau „už“, kaip ir kiti kolegos. Rizika didelė, kad šios investicijos neduos grąžos, bet pabandyti verta: gal pavyks atgaivinti civilį oro uostą. Juk pasirašyta investicijų sutartis su galimu investuotoju „Termicom“. Bus kuriama galingų orlaivių remonto bazė.

Jau šiandien savivaldybės investicijas siūloma dvigubinti: prie 5 jau minėtų milijonų siūloma pridėti papildomus 4,4 milijono. Iš viso – 9,4 milijono eurų. Dar beveik milijoną savivaldybės biudžeto lėšų siūloma skirti inžinerinėms komunikacijoms įrengti nuo Aviacijos gatvės iki privataus investuotojo sklypo.

Lemiamą žodį dėl didėjančių savivaldybės investicijų į oro uostą tars miesto Taryba.

Iš kur milijonai Šiaulių valdžios bizniui?

Pagal gegužę pasirašytą susitarimą „Termicom“ investuoja 10 milijonų (70 darbo vietų). Savivaldybė iki 2019 me­tų pa­bai­gos įrengia orlaivių riedėjimo takus ir stovėjimo aikšteles, automobilių aikšteles, asfaltuoja kelią iki investuotojo sklypo. Dar – vandentiekis, nuotekos, elektros ir dujų privedimas, ryšių linijos.

Visi šie savivaldybės darbai gegužę ir buvo įvertinti 5 milijonais.

Visiems tiko. Sukirsta rankomis su investuotoju. Taryba pritarė.

Dabar, praėjus 4 mėnesiams, siūloma Tarybai balsuoti dėl beveik 10 milijonų.

Tik pastebėjimas: Akmenės rajono savivaldybė į pramonės parką investuoja 4 milijonus, privatus investuotojas investuoja 200 milijonų. Gamyklos statybos jau prasidėjo.

Iš kur bus paimti tie 9,4 milijono eurų, kol kas nei mero, nei savivaldybės administracijos vadovų atsakymų ir paaiškinimų nėra.

Valdininkų aiškinamuosiuose raštuose yra tik darbų sąmatų pagrindimas: bus atliekami tie ir tie darbai, jie kainuos tiek ir tiek. Kodėl būtinai reikia papildomų 4,4 milijono, kokia apskritai tikėtina šių investicijų grąža – nei jokių paaiškinimų, nei kaštų ir naudos analizės.

Abejoju, ar bent vienas savivaldybės vadovas bei politikas į tokį projektą investuotų savo asmenines lėšas. Per daug rizikinga, per daug nežinomųjų.

Aišku tik viena: Šiaulių oro uostui rekonstruoti ES paramos nebus, valstybės investicijų – taip pat. Valstybė seniai ir kategoriškai pareiškė: civilinis Šiaulių oro uostas – Šiaulių savivaldybės reikalas. Norite investuoti, prašau, investuokite: čia jūsų rizika. Jūsų, Šiaulių valdžios, biznis.

Jei nebus vadybos, milijonai nepadės

Sutinku, kad oro uosto infrastruktūros būklė yra viena iš priežasčių, kodėl Šiauliuose nesileidžia civiliai lėktuvai. Bet tikrai ne vienintelė ir ne pati svarbiausia.

Dar 2015-aisiais skrydžių buvo daugiau. Ir nors savivaldybė 2016 padengė visas įmonės skolas, buvo keičiami įmonės vadovai, įmonės veikla sugriuvo. Skrydžiai dingo. Vadybos lygį puikiai iliustruoja faktas, kad dabar per mėnesį civiliame oro uoste nusileidžia vos keli lėktuvai, iš kurių populiariausi – „anuškos“.

Kitas puikus „vadybos“ pavyzdys. 2016 me­tais Šiau­lių oro uos­tas už šiauliečių pinigus (250 tūks­tan­čių eu­rų) vie­na­me ka­riš­kių an­ga­re įren­gė ve­te­ri­na­ri­jos san­dė­lį. Skrydžių nėra, savivaldybė investavo ne į savo turtą, panauda su kariškiais baigėsi, o dabar kariškiai siūlo nuomoti veterinarijos sandėlį komercine kaina.

Kadangi dabartinė valdžia gana teatrališkai demonstruojama žūtbūtinę kovą už oro uostą, turiu vieną paprastą, žemišką klausimą: kas Šiaulių miesto savivaldybės rūmuose rūpinasi investicijomis? Į miestą, į oro uostą? Kas konkrečiai ieško investicijų, bendrauja su investuotojais Lietuvoje, Europoje, pasaulyje?

Niekas. Jei ne privataus verslo iniciatyvos ir Europos Sąjungos pinigai, savivaldybės sužvejotų investicijų laimikis būtų labai menkas.

Su „Termicom“, kuris yra vienintelis investuotojas į civilį oro uostą, savivaldybė jau tamposi trejus metus. Kitų investuotojų nėra, niekas jų neieškojo ir neieško.

Jokie milijonai nepadės, jei nebus aukšto lygio vadybos ir savivaldybėje, ir jos nuolat dotuojamoje įmonėje „Šiaulių oro uostas“. Kai valdžiai net su „Busturu“ nelengva susitvarkyti, kalbos apie klestintį tarptautinį oro uostą atrodo nerimtai.

Tik faktai: Šiaulių savivaldybės investicijos į oro uostą 2015-2017 me­tais – daugiau kaip 1,1 mi­li­jo­no eu­rų, 2018 me­tais Šiau­lių oro uos­to veik­lai vys­ty­ti jau skirti 344 tūkstančiai.

5 milijonai – jau per menka investicija?

Mano pozicija: racionalus sprendimas būtų kol kas sustoti ties 5 milijonų savivaldybės investicija. Vėliau, jei investuotojui „Termicom“ seksis puikiai, jei atsiras kitų investuotojų, galima numatyti tolimesnes savivaldybės investicijas.

Iš esmės tokia galimybė yra numatyta ir savivaldybės susitarime su „Termicom“: jei papildomų milijonų savivaldybei rasti nepavyksta (arba Taryba nepritaria), būtų siekiama mažinti darbų apimtis.

Net ir tuos 5 milijonus savivaldybei reikės surasti. Iš dangaus nenukris.

O gal balsuoti už tuos 10 milijonų ir nesukti sau galvos. Pinigai juk valdiški.

Kaip viskas paprasta, ar ne?

Tačiau klausimas: ar 5 milijonai eurų į oro uostą – jau ne investicija? Šiaip smulkmena? Trupiniai?

Šiauliams, šiauliečiams – tai dideli pinigai. Ir yra kur Šiauliuose investuoti be oro uosto. Į vaikus, ugdymo, kultūros, sporto įstaigas, į socialinę paramą. Į tą patį „Busturą“: nors ir ne boeingai, nauji autobusai šiauliečiams būtų gerai.

Dabar azartiškos miesto galvos sėdi prie pokerio stalo ar prie ruletės, bet nesiseka. Bandoma žaisti už svetimus, švaistomasi pažadais ir vis giliau klimpstama.

Sustojam, pagalvojam, priimam racionalius sprendimus. Pinigai juk visų šiauliečių.

Taip, esu už investicijas bei Šiaulių oro uostą, bet prieš neatsakingą pinigų švaistymą ir nepagarbą miesto gyventojams.

Taip, aš ir bendraminčiai viską darys, kad oro uostas gyvuotų, bet rinkėjai turi žinoti kainą, kurią dabartinė valdžia priverčia mus visus mokėti.

Jeigu rinkėjai neprieštaraus, tai miesto Tarybos nariai ir balsuos už šį projektą , nes visi supranta, kad po ŠU sunaikinimo, be pačių likusių mieste gyventi šiauliečių, bene vienintelis kitas likęs išskirtinumas ir privalumas prieš kitus miestus - didelių, bet kol kas neišnaudotų galimybių bei vilties vis dar teikiantis civilinis Šiaulių oro uostas, kuriame kol kas dar nebijo nusileisti ukrainietiškos AN'uškos, o jau esantis ir veikiantis verslas klausia kas bus toliau ir žvalgosi per petį į pvz.Palangos oro uostą.

comment Skaitytojų komentarai (2)

Taip pat skaitykite