Angle down Atgal

Mažiausios kainos principas laimi: šalyje vis dar kursuoja autobusai be saugos diržų

Nors visi vežėjai ir kelių eismo reguliatoriai vienu balsu tvirtina, kad keleivio saugumas – aukščiausias prioritetas, kai kurie tarpmiestinio susisiekimo autobusai yra tokių senų modelių, kad net neturi saugos diržų.

Šios transporto priemonės, pagamintos prieš ES įvedant privalomus saugos reikalavimus, vis dar kursuoja Lietuvos keliuose, o miestelių autobusų parkai ne visi turi galimybę greitu metu atsinaujinti.

Vairuotojai skundžiasi, kad, jeigu automobilyje važiuodamas būsi pagautas policijos be saugos diržo, gausi baudą, o vežti 50 žmonių nesaugiai neva yra normalu.

Šiaulių vežėjų bendrovėje „Busturas“ yra 25 autobusai, aptarnaujantys tolimojo susisiekimo maršrutus. Jų vidutinis amžius yra 10 metų. Trijose transporto priemonėse nėra saugos diržų.

Įmonės administracijos teigimu, bendrovės „autobusų techninė būklė yra nepriekaištinga“. Nors transporto techninė apžiūra yra atliekama reguliariai, ką ji gali reikšti, jei vairuotojui nespėjus paspausti stabdžio būtų sužaloti be saugos diržo važiavę keleiviai?

„Stotyje ir autobusuose yra lipdukai dėl diržų segėjimo, taip pat vairuotojai prieš pradėdami reisą tai primena keleiviams. Vairuotojams irgi reguliariai yra primenama, kad informuotų keleivius apie diržų segėjimą“, – teigė bendrovės atstovai ir pridūrė, kad autobuse esant įrengtiems saugos diržams pagal Kelių eismo taisykles visi keleiviai privalo juos užsisegti.

„Tai ir pačių keleivių atsakomybė. Iš mūsų pusės dedame visas pastangas“, – komentavo administracija.

2018 m. atlikto LTSA tyrimo duomenys parodė, kad autobuso vairuotojo paraginimą užsisegti saugos diržą prieš išvažiuojant ir priminimą tą patį padaryti tarpinėse stotelėse žmonės išgirsta. Būtent todėl daugeliui vairuotojų buvo išdalyti lipdukai su priminimu paraginti keleivius prisisegti.

„Manome, kad keleivių įsitraukimas ir autobusų parkų atsakomybė duoda teigiamų rezultatų“, – sakė „Busturo“ atstovai.

Tačiau ką daryti, jeigu saugos diržo autobuse nėra? Ar galima į tokį dalyką žiūrėti pro pirštus?

Atnaujinti autobusų parką planuojama 2019–2021 m. Tai numatyta strateginiame veiklos plane.

Panevėžys: 7 iš 33 autobusų yra pasenę

Panevėžyje iš eksploatuojamų 33 tarpmiestinių autobusų septyniuose nėra įmontuoti keleivių saugos diržai.

„Saugos diržai yra tuose autobusuose, kurie pagaminti pagal naujausius ES reikalavimus. Aišku, senesni autobusai jų neturės. Autobusų turime visokių. Naujesni autobusai, pavyzdžiui, 2014 m., dažniausiai yra maži, iki 37 ar 38 vietų“, – pasakojo Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Arnoldas Gražys.

Artimiausiu metu parko atnaujinti nežadama. Pasak direktoriaus, poreikis tam yra visuomet, bet dabartinės vežimo sutartys galioja iki 2023 m.

„Kautros“ direktorius: šuo pakastas konkurso sąlygose

Pasak vežėjų bendrovės „Kautra“, veikiančios Kaune, Alytuje, Druskininkuose, vadovo Lino Skardžiuko, šiuo metu įmonė nesusiduria su tokiomis problemomis, kaip autobusai be įmontuotų saugos diržų. Jo žodžiais, 99 proc. transporto priemonių jie yra įmontuoti.

Vairuotojų kursuose vairuotojai yra mokomi, kad prieš važiuodami jie turi perspėti keleivius segėti diržus.

Kokybės klausimas, tiesa, tiesiogiai priklauso nuo konkurso sąlygų.

Konkursai skatina taupyti saugumo sąskaita?

„Viskas susiję su konkursais, kuriuos rengia savivaldybės. Nuo jų priklauso ir su atsinaujinimu susiję klausimai. Pati savivaldybė sprendžia, koks jos teritorijoje turėtų būti transportas. Vežėjai skaičiuoja kaštus, stengiasi laimėti su geriausia kaina“, – pasakojo „Kautros“ direktorius.

Jis teigė, kad autobusų būklė priklauso nuo įmonių finansinės būklės. Pasak jo, sunkiai tikėtina, kad mažesnių miestų parkai tiesiog iššvaisto pinigus ir atsainiai žiūri į naujų transporto priemonių įsigijimą. Tikriausiai pajamos yra pakankamai mažos.

„Konkursų metu savivaldybės nori gauti pačią žemiausią kainą. Jeigu žmogui vos pinigų užtenka pavalgyti, jis nesirūpins inovacijomis – greičiau jam rūpestį kels urzgiantis pilvas“, – su šypsena sakė direktorius. Pasak jo, vis dėlto vežėjai turėtų rūpintis paslaugos kokybe, kadangi sutartys pasirašomos dažniausiai dešimčiai metų.

LTSA: už autobusų kokybę yra atsakingos savivaldybės

Pasak Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) atstovės, didžiosios tarpmiestinių autobusų įmonės daugiausia investuoja į autobusų parko atnaujinimą ir perka naujus autobusus, kurie atitinka aukščiausius saugumo reikalavimus.

„Savivaldybės yra atsakingos už vietinio susisiekimo transporto darbą ir autobusų kokybę. Ir būtent čia daugiau situacijų, kai autobusai yra seni, techniškai susidėvėję, neturi saugos diržų. Savivaldybės, savivaldybių įmonės į autobusų parko atnaujinimą investuoja iš savo turimų lėšų ir ne visuomet naujų autobusų įsigijimas yra prioritetas“, – teigė LTSA atstovė Eglė Kučinskaitė.

Jos teigimu, Susisiekimo ministerija kiekvienais metais skiria lėšų savivaldybėms naujiems ir aplinką tausojantiems autobusams įsigyti. Šiam tikslui yra atskira programa.

Vis dėlto klausimas, kodėl seni autobusai lieka kursuoti Lietuvos keliuose, kol kas lieka atviras.

Pastangos dedamos apmokant vairuotojus

„LTSA labai skatina, kad vairuotojai būtų sąmoningi ir patys primintų žmonėms užsisegti saugos diržą. Tikimės, kad žingsnis po žingsnio vairuotojai vis labiau rūpinsis žmonių saugumu“, – teigė E. Kučinskaitė.

Pasak jos, LTSA nuolat vykdo tyrimus, susijusius su kelio sauga. Šiuo metu apie diržų segėjimą yra masiškai apklausiami studentai, kurie dažnai iš didmiesčių savaitgaliais važiuoja namo.

Pasak jos, daugelyje autobusų saugos diržų nėra. Tokiais atvejais, kai saugos diržas nėra įrengtas, niekas, be abejo, keleivio negali nubausti.

„Tiesiog yra tokia kai kurių vežėjų ir autobusų situacija. Autobusai juose sunkiai atsinaujina dėl pinigų trūkumo. Be abejo, norėtume, kad visuose autobusuose būtų saugos diržai, tačiau realybė yra kiek kitokia. Matome tendenciją, kad po truputį ši problema yra išstumiama“, – komentavo LTSA atstovė.

Alfa.lt

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite