Lieporių gimnazijoje – metinių projektų gynimas arba, kaip ugdomi mokslininkai

Šiauliai
anonymous anonymous Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Šiaulių Lieporių gimnazijoje, kaip ir kasmet, vyksta metinių darbų pristatymas ir gynimas. Tai trečiokų kasmet rašomas darbas – metinis projektas. Sritį ir temą jie pasirenka patys pagal savo poreikius ir pomėgius – humanitarinė, menų, gamtos, tiksliųjų ar socialinių mokslų ir t.t. Visus mokslo metus jie, vadovaujant ir padedant dalyko mokytojui, renka arba kuria medžiagą pasirinkta tema, atlieka praktinę dalį, sistemina, analizuoja, daro išvadas. Mokslo metų pabaigoje atliktas darbas yra pristatomas vertinimo komisijai ir tenka jį apsiginti – šiemet dėl šalyje paskelbto karantino gimnazistai galėjo rinktis, kaip tai padaryti: nuotoliniu būdu ar tradiciškai, “gyvai“.”

Ko reikia, norint būti mokslininku? “Ryžto, užsispyrimo ir žinių”,- sako Martynas Jakovlevas, sukonstravęs „Bluetooth“ ryšiu valdomą mašinėlę. Pasak gimnazisto, ruošdamas projektą, jis išmoko elektronikos pradmenų ir sudomino elektronika bei programavimas. Dabar bando apsispręsti, kurią vieną iš šių mokslo kypčių pasirinkti. Kaip teigė šio projekto vadovas, fizikos mokytojas Remigijus Pozniakovas, mokinys labai žavėjosi šiuo projektu, įdėjo daug darbo. Projektas vertingas, nes nueitas nelengvas kelias nuo teorijos iki praktikos.

Arūnė Bartašiūnaitė ir Ema Dovidaitytė metinio projekto temą rinkosi sudomėjusios internete skaitytu straipsniu apie tai, kaip Indijos mokslininkas T.Sinchas (1950) atkreipė dėmesį ir ištyrė, kaip augalai reaguoja į muziką. Merginos norėjo pačios įsitikinti ir ištirti, ar tikrai augalo dygimą ir augimą veikia skirtinga muzika. Viena iš išvadų – vazonėlyje, kuriame dygo augalai, kurie klausėsi Ievos Zasimauskaitės dainos „Kol myliu“, išaugo daugiausia ir jų daigai buvo didžiausi.

Trečiokas Eimantas Perminas nagrinėjo ypač svarbią šiomis dienomis temą – priklausomybę nuo informacinių technologijų. Mokinio atlikto tyrimo duomenimis, išmaniųjų technologijų yra 1,902 karto daugiau nei šeimos narių. Tai beveik du kartai! Tad gimnazistas aiškinosi, kurį labiau – neigiamą ar teigiamą – poveikį daro priklausomybė nuo informacinių technologijų.
Lieporių gimnazistai auga pilietiškais visuomenės nariais, jiems svarbu, kaip būtų galima spręsti iš tiesų aktualias problemas. Martyna Talutytė ir Indrė Talutytė, pasirinkusios nagrinėti donorystės temą, sako, kad šiuolaikinėje visuomenėje donorų visada bus mažiau, nei laukiančiųjų, todėl yra labai svarbus kiekvieno žmogaus apsisprendimas ir supratimas apie donorystę. Jų metinio projekto tikslas – skatinti žmones tapti donorais ne tik po mirties, bet ir kasdieniame gyvenime tiesiog duodant kraujo. Kad sergantys neprarastų vilties, o žmonės galintys padėti turėtų tinkamos informacijos ir nebijotų suteikti savo pagalbą, sergančiajam žmogui, tiek artimam šeimos nariui tiek nepažįstamajam.

Kaip gyvena mūsų jaunimas, kaip leidžia laisvalaikį? Metinį projektą apie prasmingą laisvalaikį ir LJS ,,Žingsnis“ sąjungos veiklą Lietuvoje ir Lieporių gimnazijoje pristatė Nerilė Baranauskaitė. Būtent Lietuvos Jaunimo Sąjunga „Žingsnis“ puoselėja blaivumo idėją pateikiant įvairių, jaunimui patrauklių narkotinių medžiagų prevencijos informacijos skleidimo alternatyvų. Gimnazistė pristatė ir asmeninę patirtį, dalyvaujant ,,Sniego gniūžtės“ veikloje.

Metinis projektas – ne tik naudingas, bet ir įdomus darbas, suteikiantis galimybę susipažinti su mokslinio darbo pagrindais. Pasirinktos temos labai įvairios ir įdomios, išaugančios ir į rimtesnius darbus. Taip atsitiko ir trečiokėms gimnazistėms, kurių fotografijos pristatytos Lieporių gimnazijoje atidarytoje parodoje. Trečiokės Karolina Šurkutė ir Gabija Solovjovaitė parodai pateikė fotografijas, kuriose užfiksuotas gamtos grožis, kasdienybėje daugelio net nepastebimas, bei įdomias gamtos ir žmogaus pasaulio paraleles. Vieno humanitarinės krypties darbo tyrinėjimo objektas buvo gimnazistų kalbos temos ir ypatumai socialiniuose tinkluose, o kalbamasi apie viską- nuo mokyklos iki kosmoso, žinoma, neišvengta ir karantino temos.

Pristatydami projektą, gimnazistai susipažįsta ir išmoksta su moksliniam darbui keliamais reikalavimais, be to, lavinami kalbėjimo įgūdžiai, gebėjimas reikšti mintis, mokomasi įveikti scenos baimę, o svarbiausia- tobulinami oratoriniai mokinių gebėjimai. Tai savotiška repeticija prieš studijas, kai teks atlikti nemažai tiriamųjų darbų.

Šiaulių Lieporių gimnazijos mokytojos Rita Norkutė, Aida Šliažienė