„Kon­dig­no“ prie bend­ro sta­lo pa­kvies ne­re­gius ir re­gin­čiuo­sius

Šiauliai
Ka­dan­gi žai­di­mas kar­tu pa­bū­ti pa­kvie­čia vi­sus – ir re­gos ne­ga­lią tu­rin­čius, ir ne­tu­rin­čius žmo­nes, stu­den­tai il­gai gal­vo­jo jam pa­va­di­ni­mą. No­rė­jo­si pra­smin­go ir at­spin­din­čio es­mę. Kon­dig­no reiš­kia ly­gia­ver­tiš­ku­mą. („Kon­dig­no“ kū­rė­jų nuo­tr.)
Monika Šlekonytė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Jau ne­tru­kus Lie­tu­vo­je pa­si­ro­dys nau­jas žai­di­mas ne­re­giams. Jį su­kū­ru­si stu­den­tų kom­pa­ni­ja džiau­gia­si at­ra­du­si ni­šą, at­ve­rian­čią ne tik ke­lią vers­lui, bet ir dau­giau ga­li­my­bių re­gos ne­ga­lią tu­rin­tiems žmo­nėms. Ne­re­gių pa­lai­ky­mo su­lau­kę jau­nuo­liai jau pla­nuo­ja ir to­li­mes­nes žai­di­mų ver­si­jas, o pa­va­di­ni­mu iš­reiš­kia sa­vo pro­pa­guo­ja­mas ver­ty­bes. „Kon­dig­no, iš­ver­tus iš lo­ty­nų kal­bos, reiš­kia ly­gia­ver­tiš­ku­mą“, – paaiš­ki­na vie­na žai­di­mo kū­rė­jų Beat­ri­čė Va­lai­ty­tė.
 

Iš universiteto suolo į konkurso laureatus

Mintis kurti žaidimą regos negalią turintiems žmonėms kilo per paskaitas gavus užduotį sukurti verslo idėją. VDU Verslumo akademijos gretutinių studijų, akcentuotų į jaunimo verslumą, metu jie sumanytą idėją turėjo išvystyti iki prototipo. Taip pat buvo galimybė dalyvauti Lietuvos Junior Achievement organizuojamame startuolių konkurse.

Beatričė atvirauja – labiausiai jų grupę įtraukusi sritis buvo pramogos. „Mes pramogoms turėjome daugiausia idėjų, tačiau, kaip žinia, labiausiai jos asocijuojasi su linksmybėmis, džiugesiu, atrodo, jokių problemų ten nėra. Reikėjo įdėti daug darbo, kad atrastume dar neišpildytų terpių“, – pradžią mena Beatričė.

Verslo idėjai sukurti studentai turėjo vos kelias savaites, dar kelių mėnesių prireikė prototipui išvystyti. Bet idėja buvo įvertinta Lietuvos jaunųjų startuolių konkurse. Nacionaliniame finale komanda iškovojo pirmąją vietą ir gavo galimybę atstovauti Lietuvai jau europiniame konkurse. Vėliau viskas pakrypo dar rimtesne linkme. „Iš pradžių viskas buvo paremta atsiskaitymu, konkursais, studentiška patirtimi, apie verslo vystymą net negalvojome. Bet vasarą nutarėme, kad išties norime tai realizuoti“, – savo, kaip jaunųjų verslininkų, pradžia dalijasi pašnekovė.

Kartu prie žaidimo – ir neregiai, ir regintieji

Studentų kuriamas žaidimas ypatingas tuo, kad, kitaip nei esantys rinkoje, nėra paremtas Brailio raštu.

„Mes visiškai atsisakome Brailio rašto, nes, atlikus analizę, pasikalbėjus su neregiais, sužinojome, kad iš esmės Brailio raštą moka skaityti tik vienas iš dešimties neregių. Kitas dalykas – jų teigimu, technologijos užima labai didelį vaidmenį jų gyvenime, tad patys mums patarė kurti žaidimą mobiliojoje aplikacijoje“, – pasakoja pašnekovė.

Studentų kuriamo žaidimo privalumas – galimybė smagiai pramogauti su šeima, draugais, kolegomis, nuošaly paliekant negalią. „Mes siekėme, kad ne vien tik neregiai su neregiais galėtų bendrauti, bet kad atsirastų galimybė kartu leisti laiką tiek neregintiems, tiek regintiems žmonėms“, – idėją aiškina viena žaidimo kūrėjų.

Įtraukiantis siužetas

„Kondigno“ susideda iš dviejų dalių: tai mobilioji aplikacija ir fizinė dalis. Užduotys, taisyklės, siužetas pateikiami mobiliojoje aplikacijoje garso įrašais.

„Mobiliojoje aplikacijoje yra trijų lygių užduotys. Pirmojo – labiau diskusinės, padedančios pažinti vieniems kitus, gal papasakoti kokią nors linksmą istoriją. Antrojo lygio užduotys turi būti atliktos per tam tikrą laiką: kažką išvardyti ar pan., o trečiojo lygio – tokios, kurios verčia išlipti iš savo komforto zonos, labiau veiksmo užduotys. Visos jos vykdomos braukimo į šonus, į viršų principu – tai patogu neregiams. O fiziniai komponentai skirti taškams skaičiuoti“, – pasakoja pašnekovė.

Sukurtas įtraukiantis siužetas: žaidėjai per lėktuvo katastrofą patenka į negyvenamą salą, joje turi įveikti iššūkius, kad išgyventų. „Kiekvienas lygis turi tam tikrą skaičių užduočių, kad būtų galima pereiti į kitą. Taip ir keliaujama per iššūkius“, – sako Beatričė.

Ką reiškia kondigno?

Kurdami žaidimą, galybę iššūkių turėjo patys studentai: „Esame be patirties, tai reikalavo daug laiko, prašėme įvairių specialistų konsultacijų ir pan. Be abejo, sunki techninė dalis, bet labiausiai reikėjo laiko, nes esame jauni kūrėjai. Visuomet jautiesi kaip atrakcionų parke: tai į viršų pakyli, kažką padaręs, tai vėl nusileidi, kai kažko nepadarai, reikia pagalbos.“ Apie pusmetį jau trunkantis rimtas darbas tuoj duos savo vaisių – žaidimas pakeliui į gyvenimą.

Žinoma, svarbiausia nuomonė, kuria rėmėsi, buvo neregių, kuriems žaidimas ir skirtas. „Nuolat jį testavome su regos negalią turinčiais žmonėmis. Konsultavomės ir su jais, ir su matančiais žmonėmis. Išklausėme patarimų. Tai labai padėjo jį tobulinti, nes vis atsirasdavo kas nors negerai. Pvz., tokių užduočių, kurios nėra įveikiamos neregiui“, – pripažįsta studentė.

Kadangi žaidimas kartu pabūti pakvies visus – ir regos negalią turinčius, ir neturinčius žmones, studentai ilgai galvojo pavadinimą. Norėjosi prasmingo ir atspindinčio esmę. „Sužinojome, kad daugumos žaidimų pavadinimai yra versti iš lotynų kalbos. Pagalvojome, kokius žodžius atspindi mūsų žaidimas, kokia jo vertė. Kondigno yra lygiavertiškumas. Tai mums labai gražiai skambėjo ir sutapo su mūsų vertybėmis“, – aiškina
B. Valaitytė.

Pasak vienos žaidimo kūrėjų, šią žiemą pasirodys 250 pirmųjų žaidimo vienetų. Tačiau tai tik pradžia – studentai žvelgia į priekį ir planuoja tolimesnius žaidimo papildymus, versijas, kurios bus skirtos ir vaikams, ir senjorams, ir poroms. „Neregių rinka nėra labai plati, tačiau žaidimas juos tikrai labai domina. Iš jų ir jiems atstovaujančių organizacijų jaučiame labai daug palaikymo, tai mus motyvuoja“, – džiaugiasi Beatričė.

Žaidimą bus galima atsiųsti į bet kurį Lietuvos miestą.