Angle down Atgal

Kaip pasirinkti geriausius žuvų taukus: viską atskleidžia kelios raidės sudėtyje

Nors per vasarą iš šviežių vaisių ir daržovių gauti vitaminai bei saulės vitaminas D jau pastiprino imunitetą, pasitinkant rudenį organizmui dar labai praverstų ir žuvų taukai, kuriuose gausu omega riebalų rūgščių. Tai – nepamainoma nauda smegenims ir atminčiai ruošiantis naujiems mokslo metams bei po atostogų sugrįžtant į darbus. Tačiau vaistinių lentynose dabar galima rasi kone 50 skirtingų žuvų taukų preparatų ir išsirinkti ne visada lengva. Vaistininkė pateikia svarbiausius patarimus, kaip rinktis sau tinkamiausius žuvų taukus.

Daugiau – ne visada geriau

„Eurovaistinės“ vaistininkė Jovita Juodsnukytė atkreipia dėmesį, kad žuvų taukų sudėtyje gali būti trys riebiųjų rūgščių rūšys – omega-3, omega-6, omega-9. Vartojami tinkamai visi šie riebalai padeda gerinti širdies darbą, atmintį, stiprina imunitetą, yra naudingi odai. Tačiau visų jų iškart vartoti tikrai nereikia.

„Pagrindinė riebalų rūgštis yra omega-3, ji gerina širdies veiklą, todėl ypač naudinga senjorams, kurie skundžiasi širdies ligomis ar padidėjusiu kraujospūdžiu. Kitoms amžiaus grupėms omega-3 naudingos ir dėl kitų savybių – stiprina imunitetą, gerina smegenų veiklą. Besilaukiančioms moterims omega-3 naudingos, nes yra atsakingos už vaisiaus smegenų vystymąsi. O štai omega-6 pagrindinė nauda – imuniteto stiprinimas“, – išskiria vaistininkė.

Renkantis omega-6 preparatus vaistininkė pataria būti budriems, nes per didelis omega-6 kiekis organizme gali sukelti uždegiminius procesus ar net slopinti omega-3 poveikį. Rekomenduojamas omega-3 ir rūgščių santykis yra 4:1, bet galutinė suvartojama dozė dar priklauso ir nuo mitybos – jei labai mėgstate riešutus, grūdinius produktus ar aliejų, organizmas naudingų omega-6 medžiagų turėtų gauti pakankamai ir verta rinktis tik tuos žuvų taukus, kuriuose yra tik omega-3 rūgščių.

Omega-9 taip pat galima gauti su maistu, į racioną įtraukiant alyvuogių aliejaus, migdolų, avokado. O jei kūnas gauna pakankamai omega-3 ir omega-6 rūgščių, visai organizmo veiklai naudingą omega-9 rūgštį organizmas gamina ir pats.

Naudą parodo etiketė

Bene pagrindinis rodiklis renkantis tarp gausybės panašių preparatų, pasak vaistininkės, yra trijų raidžių trumpiniai EPR ir DHR, užrašyti produkto sudėtyje. Jie užkoduoja svarbiausias omega-3 riebalų rūgštis – eikozapantaeno (EPR) ir dokozahaeksaeno (DHR) rūgštis. Būtent šių riebalų rūgščių koncentracija parodo, kuris maisto papildas veiks efektyviausiai. Kuo didesnis EPR ir DHR kiekis, tuo naudingų medžiagų koncentracija stipresnė ir geresnė.

„Rekomenduojama per parą suvartoti maždaug 1000 mg omega-3 riebiųjų rūgščių, bet nereikėtų galvoti, kad 1000 mg preparato yra tik ši medžiaga. Priklausomai nuo produkto kokybės, omega-3 kiekis gali svyruoti net labai ženkliai, todėl būtina jų kiekį pasitikrinti etiketėje“, – paaiškina specialistė.

Visų skoniams

Dar vienas rodiklis renkantis – forma. Skysti, kramtomi, kapsulėmis – žuvų taukų galima rasti įvairiausiais pavidalais. „Jeigu žmogus gali gerti skystus žuvų taukus, visada rekomenduojama rinktis skystus, nes jie įsisavina greičiau, paprasčiau. Tai yra natūralus, neapdirbtas produktas“, – sako J. Juodsnukytė. Kita vertus, kapsulės jau yra sudozuotos, tad tokia forma kitiems gali būti ir patogesnė.

Paskaninti skysi žuvų taukai – multivitaminų, citrinų ar obuolių skonio – skirti tiems, kurie netoleruoja gryno žuvų taukų skonio ir kvapo, taip pat jie puikiai tinka vaikams iki 3 metų, dar negalintiems praryti kapsulių. Kiek vyresniems vaikams gamintojai jau yra sukūrę ir dar patrauklesnės formos papildus – guminukus.

Poreikį diktuoja kūnas

Tarp gausybės preparatų taip pat galima rasti žuvų taukų, papildytų kitais vitaminais, pavyzdžiui D, A ar E. Jei vasaros sezonu pilnai užtenka grynų žuvų taukų, tokie kompleksiniai variantai itin praverčia rudenį, kai mažėja saulės, daugiau laiko praleidžiama sausose patalpose.

„Vitaminas D naudingas imunitetui, o A ir E vitaminai į papildus dedami kaip konservantai, jie padeda žuvų taukams ilgiau išlaikyti šviežumą. Šiuos papildus reikėtų rinktis tiems žmonėms, kurie skundžiasi sausėjančiomis akimis, silpstančia rega, taip pat šie vitaminai naudingi odai, tad juos verta rinktis jeigu odai trūksta drėgmės, yra polinkis į egzemą, žvynelinę“, – pataria vaistininkė.

Tiesa, jei jau renkate papildus vaikams, tokius papildomus vitaminus ir jų kiekį reikia vertinti atidžiau. „Jei vaikui duodate vitaminą D, būtina įvertinti šio vitamino kiekį pagal gydytojo rekomendacijas ir neperdozuoti, o jei abejojate dėl kiekio, geriau rinktis tuos žuvų taukus, kuriuose nėra papildomų vitaminų“, – sako J. Juodsnukytė ir kviečia renkantis preparatus drąsiai pasikonsultuoti su vaistininkais, kurie padės apskaičiuoti tinkamiausią omega rūgščių ir jas papildančių medžiagų kiekį ir formą.

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite