Kaip COVID-19 veikia autodetalių rinką Lietuvoje?

Vilnius
Budintis Budėtojas Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Nors prasidėjus karantinui daugumą žmonių slėgė nežinia, tačiau šiandien jau tapo aišku, kad susitvarkyti su COVID-19 padariniais prireiks gerokai daugiau laiko nei buvo manyta.

Koranavirusas ne tik pakoregavo žmonių kasdienius įpročius, bet taip pat privertė labiau galvoti apie ateitį ir rūpintis savo finansine padėtimi. Daugumai pardavėjų siaučiant koronavirusui teko susitaikyti su nauja realybe: epidemija turi tikrai nemažą poveikį ir žmonių apsipirkimo procesams. Nemažai pirkėjų rūpinasi, kad prekių įsigijimas būtų kiek įmanoma saugesnis, todėl įvairios produkcijos įsigijimui renkasi patikimas vietas, kuriose yra rūpinamasi įvairiomis prevencinėmis priemonėmis. Koronavirusas skaudžiai smogė kone visoms komercijos sritims, tad ir autodetalių rinka taip pat nėra išimtis. Nors anksčiau neretai buvo pasirenkama fizinė autodalių parduotuvė, tačiau epidemijos metu vis dažniau pasvarstoma apie galimybę apsipirkti nuotoliniu būdu, taigi, daugumai pardavėjų prekių pasiūlą teko perkelti į internetinę erdvę.

Mažesnis automobilių pardavimo sandorių skaičius

Šalyje prasidėjus karantinui automobilių pardavimai sustojo. Kurį laiką nebuvo jokios galimybės įregistruoti naujų transporto priemonių (įprastai per savaitę užfiksuojama maždaug pustrečio tūkstančio tokių sandorių), taigi, autodetalių rinkoje taip pat viskas sulėtėjo. Lyginant su 2019 metų duomenimis, 2020 metų  kovą automobilių pardavimai Lietuvoje smuko 43 procentais (Europos Sąjungoje – net 55 procentais).

Natūralu, kad įsigijus naudotą automobilį vairuotojai iš karto nusprendžia pasikeisti tam tikras transporto priemonės detales, todėl naudotų automobilių sandorių skaičius turi tiesioginį poveikį ir automobilių detalių pardavimams. Taip pat galima pastebėti, kad siaučiant pandemijai vairuotojai ėmė labiau taupyti pinigus: 2019 metais įsigytų automobilių vertė siekė 4,7 tūkstančio eurų, o šiemet – tik 4,4 tūkst. eurų.

Nors pasitaikė ir tokių atvejų, kuomet vairuotojai savo automobilius pardavė itin žemomis kainomis, tačiau ekspertai pastebi, kad tokių atvejų nėra daug. Dauguma Lietuvos gyventojų nepasidavė visuotinei panikai, ir nepriėmė pernelyg drastiškų sprendimų. Nors virtualioje erdvėje padaugėjo parduodamų automobilių skelbimų, tačiau sandorių vykdymas tapo gerokai lėtesnis.

Šalyje paskelbus karantiną Lietuvos gyventojai buvo raginami likti namuose, todėl kelionių planavimas tapo neaktualus. Maža to, karantino metu net 41 procentas dirbančių asmenų turėjo galimybę dirbti iš namų, taigi, tam nebuvo reikalinga transporto priemonė. Jei anksčiau ir buvo svarstyta apie automobilio įsigijimą, koronavirusas šiuos planus nustūmė į ateitį. Nors nemažai darbingo amžiaus asmenų karantino metu turėjo daugiau laiko remontuoti savo turimą transporto priemonę, tačiau turime sutikti, kad transporto priemonės remontas reikalauja tam tikrų žinių ir įgūdžių.

Nors karantino laikotarpiu dalis autoservisų dirbo kaip įprastai, tačiau daugumoje jų jautėsi gerokai mažesnis klientų srautas. Tokius pat pokyčius pastebėjo ir dažna autodalių parduotuvė, kurioje įvairios produkcijos įsigijo gerokai mažesnis pirkėjų skaičius.
Sumažėjęs automobilių importas

Dėl kovo viduryje šalyje įsigalėjusio karantino importinių automobilių skaičius Lietuvoje ženkliai sumažėjo. Taip pat tenka pastebėti ir tai, kad keitėsi ir populiariausių automobilių markių penketukai: statistika rodo, kad šiuo laikotarpiu dažniausiai buvo parduodami ir perkami naudoti „Audi“, „Volkswagen“, „BMW“, „Toyota“ ir „Volvo“ automobiliai (kaimyninėse šalyse šis sąrašas yra labai panašus). Ekspertams tai pasirodė ganėtinai keista, nes anksčiau populiariausiųjų sąrašo viršūnėje puikavosi „Peugeot“ ir  „Renault“ markių automobiliai.

Kovo viduryje įsigalėjusios automobilių importo sąlygos smarkiai atsiliepė įvežamų automobilių skaičiui, todėl vairuotojai turėjo galimybę rinktis tik iš anksčiau importuotų transporto priemonių. Be jokios abejonės, tai turėjo įtaką ir automobilių detalių pardavimams: keitėsi dažniausiai parduodamų automobilių detalių modelių sąrašai, o bendras parduodamų detalių skaičius tapo mažesnis.

Nors automobilių kainos tapo mažesnės nei anksčiau, tačiau pastebėta, kad vairuotojai neskuba pasinaudoti vienu ar kitu pasiūlymu. Karantino laikotarpiu nuosava transporto priemonė tapo antraeiliu dalyku, tačiau ir sušvelninus karantino sąlygas automobilių rinka nespėjo atsigauti. Dalis Lietuvos gyventojų vis dar baiminasi dėl savo finansinės padėties, todėl neskuba planuoti brangiai kainuojančių pirkinių. Būtent todėl  naujų automobilių pardavimai karantino laikotarpiu smuktelėjo net 70 procentų. Po kurio laiko naujų automobilių rinka šiek tiek atsigavo, tačiau daugumą šalies gyventojų vis dar kausto nežinia dėl savo ateities, taigi, nesiryžtama prisiimti ilgalaikių finansinių įsipareigojimų.  
Automobilių detalės vis dažniau perkamos internetu

Šiemet teko pastebėti, kad turguose perkamų automobilių skaičius ženkliai sumažėjo, tačiau įvairiuose skelbimų portaluose buvo galima rasti kur kas gausesnį parduodamų transporto priemonių pasirinkimą. Prasidėjus karantinui didžioji dalis pardavimų persikėlė į internetinę erdvę, todėl dažna autodalių parduotuvė pastebėjo padidėjusį virtualių pardavimų skaičių. Nors anksčiau nemaža dalis pirkėjų į prekių įsigijimą internetu žiūrėjo labai skeptiškai, tačiau karantino laikotarpiu apsipirkimo įpročiai smarkiai pasikeitė. Statistika rodo, kad maždaug penktadalis Lietuvos gyventojų šiuo laikotarpiu rinkosi būtent apsipirkimą internetu, o pasibaigus karantinui maždaug kas penktas gyventojas nebegrįžo prie ankstesnių įpročių.

Apribojus fizinių parduotuvių veiklos sąlygas daliai Lietuvos gyventojų teko ieškoti alternatyvų, todėl tai dalį šalies vartotojų paskatino išbandyti prekių įsigijimą nuotoliniu būdu. Kone visos internetinės parduotuvės pastebėjo padidėjusį svetainės lankytojų ir pirkėjų srautą, o įmonėms, kurios iki tol neturėjo virtualios parduotuvės, teko pasvarstyti apie galimybę šią situaciją pakeisti.

Autodalių parduotuvės – taip pat nėra išimtis: automobilių savininkai pastebėjo, kad tokių virtualių prekybos vietų skaičius smarkiai išaugo, tačiau dalis vartotojų vis dar mieliau rinkosi tas parduotuves, kuriomis pasitiki, ir kurių parduodamų prekių teko įsigyti anksčiau. Atliktos apklausos parodė, dėl kokių priežasčių dažniausiai nusprendžiama rinktis būtent internetines parduotuves: net 65 procentai apklaustųjų nurodė, kad apsipirkti tokiu būdu yra patogiau, 49 proc. respondentų teigė, kad prekių įsigijimas internetu reikalauja gerokai mažesnių išlaidų, o 31 proc. apklaustųjų teigė, kad internetinėse parduotuvėse galima rasti gerokai platesnį prekių pasirinkimą.

Dažna autodalių parduotuvė stengiasi užtikrinti kiek įmanoma paprastesnį prekių įsigijimo procesą (prekės rūšiuojamos pagal tam tikras kategorijas, automobilių detales galima pasirinkti pagal automobilio markę bei modelį, ir t.t.), internetu parduodamų autodalių kainos yra mažesnės nei fizinėse pardavimo vietose, o siūlomų detalių skaičius yra tikrai įspūdingas. Nors pirkėjai kartais baiminasi, kad užsakytų automobilių detalių gali tekti laukti pernelyg ilgą laiką, tačiau pardavėjai visada siekia, kad būtų užtikrinamas kiek įmanoma greitesnis ir sklandesnis prekių pristatymas. Užsakant automobilių detales galima iš karto matyti, kiek laiko gali tekti palaukti, taigi, tai gali padėti priimti tam tikrus sprendimus.

Reklama