REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Jaunimas2021 m. Gruodžio 21 d. 12:57

Jaunieji verslininkai pataria: pradėti verslą ir įveikti kliūtis nebūtina vieniems

Lietuva

Versli LietuvaŠaltinis: Etaplius.lt


198300

Verslas nėra tik suaugusių užsiėmimas – tuo įsitikinę jaunieji verslininkai, savo verslus pradėję dar mokyklos suole. Austėja Ričkutė ir Lukas Kaminskis – verslumo ugdymo programos „accelerator_x“ alumnai – neabejoja, jog pradedant savo verslą svarbiausia išdrįsti žengti pirmąjį žingsnį, būti aktyviems, nuolat ieškoti partnerių ir nebijoti prašyti kitų pagalbos

Verslumo ugdymo programą „acceletor_x“, kurią organizuoja „Lietuvos Junior Achievement“, kasmet baigia šimtai moksleivių, kurie dar mokyklos suole žingsnis po žingsnio išmoksta kurti ir vystyti verslą. Šiemet verslumo ir eksporto plėtros agentūrai „Versli Lietuva“ inicijavus programos plėtrą, prie programos prisijungė beveik 3200 moksleivių iš visos Lietuvos.

Jaunieji verslininkai Austėja Ričkutė ir Lukas Kaminskis, ankstesniais metais išmėginę savo jėgas „accelerator_x“ programoje, dalinasi savo patirtimi, kaip dabar jiems sekasi verslauti.

„Anksčiau niekada negalvojau apie verslo kūrimą ir stereotipiškai laikiau tai rimtų suaugusių žmonių užsiėmimu. Bet sesės pastūmėta nuvykau į jaunimo verslumo skatinimo stovyklą „accelerator_x“, kur mano požiūrį pakeitė įkvepiantys kuratorių, mentorių, verslininkų pranešimai ir naujus įgūdžius ugdančios kūrybinės dirbtuvės“, – taip pirmąją pažintį su verslo pasauliu prisimena dabar „Moki Doki“ edukacinę platformą įkūrusi Austėja Ričkutė.

Jaunosios verslininkės sukurta „Moki Doki“ bendrovė teikia akademinę pagalbą progimnazijos ir pradinių klasių mokiniams,  susiduriantiems su mokymosi sunkumais. Joje gimnazistai teikia korepetitorių paslaugas jaunesniųjų klasių moksleiviams ir jau sėkmingai veikia daugiau nei metus. Tai ne pirmasis Austėjos bandymas kurti savo verslą.

„Mano pirmasis verslas man neišdegė – mes gaminome namų dekoro pagalves, apmegztas storais merino vilnos siūlais. Pagalvių savikaina buvo labai didelė, tai pakėlė pardavimo kainą ir dėl to nebuvo susidomėjimo. Natūralu, jog tuomet kilo minčių, kad verslas – ne man. Tačiau permąsčiau patirtį, supratau, kad ne viską išbandžiau ir įtikinau draugę prisijungti ir drauge kurti naują verslą – tuomet ir subūriau komandą dabartiniam „Moki Doki“ projektui“, – pasakoja A. Ričkutė.

Pasak jos, be kūrybiškumo, kuriant verslą reikia drąsos žengti pirmąjį žingsnį, nugalėti savo baimes, nebijoti iškilsiančių kliūčių ir žinoti, kad nebūtina jų įveikti vienai.

„Pradėjusi vystyti verslą nugalėjau viešo kalbėjimo baimę, o problemų ir iššūkių sprendimas dabar man teikia malonumą, nors prieš tai jų labai bijojau. Pirmuosius žingsnius kuriant verslą padėjo žengti „accelerator_x“ programa – jos metu susitvarkiau sudėtingą verslui būtiną dokumentaciją, o dalyvavimas programoje sumažino finansinę riziką, taip pat leido daryti tai, kas man svarbiausia – kurti. Ši programa tikrai puiki verslo treniruotė“, – sako. A. Ričkutė.

Verslumo vertybes nuo mažens įdiegė šeima 

„Turing College“ – nuotolinės duomenų mokslo ir dirbtinio intelekto ugdymo mokyklos kūrėjas Lukas Kaminskis pasakoja, kad jo šeimoje puoselėjamos gilios verslo tradicijos, kurias pradėjo dar jo senelis ir pratęsė abu tėvai.

„Mane nuo mažens mokė kurti vertę ir apie savo verslą svajojau dar būdamas 14-os metų. Pradėjau nuo prekybos, išbandžiau sunkų vasaros darbą senelio grūdų sandėliuose, bet greitai supratau, kad tai ne man ir jau kitą vasarą pasinėriau į informacines technologijas, ėmiau mokytis programuoti, kurti programėles“, – pasakoja Lukas.

Pasak jo, formaliojo ugdymo suteiktos žinios, nors ir svarbios, neugdo asmenybės, tam reikia gyvenimiškų patirčių, kurių galima pasisemti neformaliojo ugdymo veiklose.

„Dėl to ėmiau dalyvauti „Verslios Lietuvos“ organizuotuose hakatonuose, kur žaibiškai kilo mano programavimo gebėjimai. Mano komandai labai pravertė „accelerator_x“ programa – čia turėjome progą pamatyti, kuo užsiima bendraamžiai, įkurti verslą ir net patirti pirmąjį verslo nusivylimą – likome antri konkurse. Patirtis visokeriopai užgrūdino“, – prisimena Lukas.

Verslumo skatinimo programos padeda moksleiviams išlaikyti motyvaciją verslo kelyje, sutaupo marias laiko ir suminkština klaidų, kurių neišvengiamai padaro pradedantys verslininkai, pasekmes.

„Tiesa, nors programos mentoriai padeda jauniems verslininkams ir programa yra puiki smėlio dėžė, bet norint pastatyti pilį – teks tai padaryti pačiam“, – taip apie verslo kūrimą kalba Lukas.

Lukas pasakoja, jog jaunajam verslininkui, nusprendusiam pradėti savo verslą, svarbiausia mėgti tai, ką daro, analitiškai mąstyti, mokėti toleruoti nuolatinius pokyčius, identifikuoti ne tik savo stiprybes, bet ir silpnybes, o spragoms užpildyti – mokytis ir burti komandą.

„Pražūtinga daryti viską vienam, todėl būtina aplink save suburti talentingus žmones, dirbti su draugais ar bendraminčiais. Jei tokių rasti nepavyksta, galima dalyvauti įvairiose programoje, o potencialių verslo partnerių ieškoti visur – net netipinėse vietose, kaip, pavyzdžiui „Discord“ platforma, kurioje buriasi ne tik kompiuterinius žaidimus žaidžiantys bendraamžiai“, – sako L. Kaminskis.

Apie „accelerator_x“ programą 

„Accelerator_x“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojama programa, suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo kūrimo patirtį dar mokyklos suole. Ši programa nėra verslo simuliacija – tai realaus verslo kūrimo patirtis, kurios metu moksleiviai praktiškai susipažįsta su visais verslo vystymo etapais, įkuria mokomąsias bendroves ir patys priimti svarbiausius verslo sprendimus. Šių metų pavasarį „Versli Lietuva“ inicijavo šios programos plėtrą ir šiemet joje sudalyvavo beveik 3200 moksleivių, įkūrusių per 800 mokomųjų bendrovių. Daugiau informacijos čia: https://bit.ly/325f21H



REDAKCIJA REKOMENDUOJA