Su savo „Nash Sport Touring 681-7“ Gintautas Miškinis rieda Širvintų miesto I. Šeiniaus alėja.
Angle down Atgal

Iš kur retro automobilių savininkai gauna senovinių padangų?

Praėjusį savaitgalį pasibaigusio ralio „Aplink Lietuvą 2018“ programos dalis - istorinių automobilių paradas, kuris į Širvintas užsuko rugsėjo 7-osios popietę. Nors istorinių automobilių pasirodymai mūsų rajone nėra labai jau retas dalykas (rugpjūtį istorinis ralis startavo Kernavėje ir mūsų rajone dar aplankė Šešuolėlius), jie visada sutraukia nemažai smalsuolių. Vieniems tai proga pamatyti automobilius, kuriais „gyveno“ seneliai ir proseneliai, kitiems palyginti, kaip per ilgus dešimtmečius keitėsi pats automobilis.

Penktadienį į Širvintas užsukusi ralio „Aplink Lietuvą 2018“ „kultūrinė“ dalis išsiskyrė tuo, kad rajono gyventojai neišvydo ne tokią seną praeitį menančių sovietinių automobilių, kokiais dažnas širvintiškis dar yra važinėjęs pats. Šįsyk pusamžį skaičiuojančias volgas, moskvičius, zaporožiečius pakeitė vakarietiški automobiliai, pagaminti dar iki II Pasaulinio karo ir alsuojantys prabanga bei elegancija, ko dažnai nerasi vėliau pagamintuose automobiliuose. Chromuoti veidrodėliai, žibintai ir įvairūs automobilių papuošimai tiesiog akino.

Be abejonės, šios parodos „vinimi“ būtų galima laikyti 1922 metais pagamintą „Nash Sport Touring 681-7“, sulaukusi 95 metų. Daugeliui skaitytojų „Nash“ gamyklinė markė nieko nesako, nors iš tiesų ji stovi ant to paties laiptelio, kaip patys garsiausi automobilių pramonės prekių ženklai, menantys automobilizmo aušrą. Viskonsino valstijos Kenoša mieste (JAV) įsikūrusi dviračių gamyklėlė išgarsėjo, kai ją, jau gaminančią automobilius, 1915 metais už tuo metu milžinišką 5 mln. JAV dolerių sumą (atsižvelgus į infliaciją dabar tai būtų 122 mln.) įsigijo tuometinis „General motors“ galva Čarlzas Nešas. Tuo metu JAV veikė per 450 automobilių gamintojų, o Kenošos gamyklėlė pateko į pirmąjį jų dešimtuką.

Būtent Nešo vardu ir buvo pervadinta gamykla. Pirmasis „Nash“ automobilis buvo pagamintas prieš šimtmetį - 1917 metais, o jau po šešerių metų, 1923-iaisiais, pro Kenošos vartus išriedėjo 41,6 tūkst. automobilių. Tiesa, tai sudarė vos 1,6 proc. tuometinės JAV automobilių produkcijos, bet buvo 8 rezultatas pagal pardavimus.

Širvintų gatvėmis važinėjęs 1922 metų „Nash Sport Touring 681-7“ turi vos trijų pavarų ir vienos galinės pavaros greičių dėžę. Nors gali susidaryti įspūdis, kad tai gali būti seniausias Lietuvoje turimas automobilis, taip nėra. Lietuvos istorinių automobilių ir motociklų mėgėjų asociacija yra įregistravusi 1909 metų „Sears K“ automobilį, primenantį karietą. Tačiau jo Širvintose nepamatėme.

Už „Nash Sport Touring 681-7“ vos metais jaunesnis 1923-iųjų laidos „Ford T“. Tai pats garsiausias pasaulio istorijoje automobilis, tapęs pirmuoju, gaminamu konvejeriniu būdu. Henrio Fordo gamyklos įvairias T modifikacijas gamino 19 metų, iki 1927-ųjų. Beveik per du dešimtmečius JAV, Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Austrijoje nuo konvejerių nuriedėjo per 15 mln. „Ford T“, o Širvintose demonstruotas modelis, atvažiavęs iš Lenkijos, buvo pagamintas masiškiausios gamybos metais: 1923-iaisis iš viso pagaminta per 2 mln. „Ford T“. Tais metais jis pardavinėtas už 364 JAV dolerius. Tiek Jungtinėse Valstijose žmonės vidutiniškai uždirbdavo per 8-9 mėnesius. Įvertinus infliaciją, šiandien 1923-iųjų modelio „Ford T“ pardavimo kaina siektų 5309 JAV dolerius.

Nors „Ford T“ galima laikyti visų dabartinių automobilių protėviu, jis nėra toks jau retas. Prieš dešimtmetį suskaičiuota, kad pasaulyje vis dar važinėja 50-60 tūkst. „Ford T“. Ir tai nieko nestebina: 1949-aisiais, prabėgus dviems dešimtmečiams po T modelio gamybos pabaigos, vien tik JAV dar buvo užregistruota per 200 tūkst. „Ford T“.

Žinia, gerai prižiūrimas automobilis gali sulaukti šimto metų ir ilgiau, juk metalas, nors ir pasiduoda korozijai, yra ilgaamžis. To nepasakysi apie padangas, kurios jau po kelių dešimtmečių netinka naudoti, nes guma įtrūksta. Iš kur istorinių automobilių savininkai gauna padangų? Pasirodo, tikrai ne iš senų automobilių laužynų. Šiuo metu veikia ne viena padangų gamykla, kuri specialiai gamina padangas ir „vintažiniams“ automobiliams, tuo užsiima ir žinomus prekės ženklus turintys gamintojai. Jei tik yra paklausa, pasiūla visada bus. Tokių padangų kaina paprastai sukasi apie kelis šimtus dolerių už vienetą, o tinkamos sportinėms varžyboms kainuoja iki 2 kartų brangiau.

Kalbant apie padangas, šiuo metu dar veikia ne viena firma, anuomet jas tiekusi gamintojams. Šių dienų automobilininkai „meldžiasi“ tokiems prekių ženklams, kaip „Goodyear“, „Michelin“, „Dunlop“ ir nežino, kad, pavyzdžiui, firma „BF Goodrich“, kurios padangų galima įsigyti gerokai pigiau, yra net garsesnė už dabartinius lyderius. JAV įkurta „BF Goodrich“ yra ne tik laikoma sintetinės gumos išradėja (1937), bet ir 1946 metais užpatentavusi be kamerinę padangą, kokias šiandien „avi“ beveik visi automobiliai. Su „Goodrich“ padangomis į Širvintas atvažiavo ne tik minėtas „Nash Sport Touring 681-7“, bet ir 1926 metų „Chrysler Imperial CH“. „Goodrich“ vertę įrodo ir tas faktas, kad 1961 metais ši firma sukūrė skafandrą JAV astronautams, o jau vėliau gamino padangas daugkartinio naudojimo erdvėlaiviams. 1988 metais „BF Goodrich“ prekinį ženklą įsigijo viena didžiausių padangų gamintojų pasaulyje „Michelin“ grupė. Norėdami padidinti „BF Goodrich“ prekinio ženklo žinomumą, „Michelin“ koncerno valdytojai kai kurias „Michelin“ padangas pavadino „BF Goodrich“.

Minėtas „Ford T“ Širvintose buvo „apsiavęs“ negirdėtomis „Excelsior“ padangomis, nors autentiškumui išlaikyti turėjo „avėti“ „Firestone“. 1900 metais JAV įkurta kompanija, viena pirmųjų pradėjusi masinę padangų gamybą, pradėjo tiekti padangas „Ford Motor company“ gamykloms, mat jos įkūrėjas Harvis Firestonas buvo geras Henrio Fordo pažįstamas. 1988 metais „Firestone“ kompaniją įsigijo Japonijos koncernas „Bridgestone“.

O štai Širvintose „Firestone“ padangomis puikavosi iš Latvijos atvažiavęs vokiškas 1937 metų laidos „Horch 853“. Šis gamintojas į pasaulinę automobilių istoriją pateko išskirtinais, sportinio tipo automobiliais, kuriuose buvo montuojami galingi ir tylūs 8 cilindrų variklai. Ko gero, iš Zwikau gamyklos išriedantys „Horch“ prieškariu puikavosi vokiškomis „Continental“ (šiuo metu pasaulyje seniausiai savarankiškai veikiančio padangų gamintojo) padangomis. „Horch“ tapo nerūpestingos prabangos ir sportiško laisvalaikio simboliais, tačiau klaidingai laikomi „pirmaisiais Audi“. Taip, ant „Horch“ automobilių radiatorių grotelių galima rasti puikiai žinomą „Audi“ logotipą, tačiau mažai kas žino, kad keturi apskritimai anuomet reiškė susivienijimą „Autounion“, kurį 1930-1940 metais sudarė keturi gamintojai - „Audi“, „Wanderer“, „Horch“ ir DKW. „Audi“ - tai tik vienas „Autounion“ žiedas, o tikrasis logotipas buvo vieneto simbolis ir trikampyje patalpintas užrašas „Audi“. Koncernui „Autounion“ iširus, „Audi“ pasisavino jo logotipą - keturis persipinančius žiedus.

„Horch“ prieškariu pagarsėjo tuo, kad sukūrė modelį, kuriame buvo iš sparno atsilenkianti ... prausyklė su šaltu ir karštu vandeniu, tačiau serijinė gamyba nebuvo pradėta - sutrukdė karas.

Tarp į Širvintas atvykusių automobilių dėmesį traukė „kremliuko“ („Moskvič 400“) senelis „Opel Super 6“. 1937-1938 metais gamintas 6 cilindrų opelis įdomus tuo, kad jo valytuvus suka automobilio variklis.

Širvintiškių žvilgsnį viliojo ir vyšninis „Plymouth P-6“, pagamintas 1939 metais. Į Širvintas atvažiavusio automobilio logotipe - burlaivis. Tai ne atsitiktinai. Savarankiškas „Chrysler“ padalinys logotipe pavaizdavo burlaivį „Mayflower“, kuriuo 1620 metais atplaukė piligrimai, prisišvartavo prie Plymuto uolos ir įkūrė vieną pirmųjų britų gyvenviečių Amerikoje. Tiesa, yra ir kita pavadinimo parinkimo versija, kuri aiškina, kad „Plymouth“ pavadinimas buvo parinktas specialiai, kad įtiktų Amerikos fermeriams, tuo metu labai vertinusiems tvirtą „Plymouth binder twine“ špagatą.

Su „Plymouth P-6“ I. Šeiniaus alėjoje bandė konkuruoti pirmos kartos „Chrysler Imperial CH“, tiesa, dar neturėjęs antros kartos „Imperial“ modeliuose montuoto ... diktofono. Kaip ir daugelio garsių prekės ženklų, skaudus likimas neaplenkė ir „Chrysler“ - nuo 2014-ųjų „Chrysler“ valdo italų koncernas „Fiat“, kurio vienas automobilių taip pat buvo pristatytas Širvintose.

Gintaras Bielskis

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite