Angle down Atgal

Fizinio aktyvumo intensyvumas: kaip įsivertinti?

Įvairūs fizinio aktyvumo tyrimai rodo vis prastėjančią fizinio aktyvumo situaciją pasaulyje: remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, pasaulyje apie 80 proc. vaikų ir paauglių nepasiekia rekomenduojamo fizinio aktyvumo kiekio (ne mažiau valandos vidutinio arba didelio intensyvumo fizinės veiklos kasdien).

Fizinis aktyvumas (FA) – tai griaučių raumenų sukelti judesiai, kuriuos atliekant energijos suvartojimas yra didesnis nei esant ramybės būsenos.

Sveikatą stiprinantis fizinis aktyvumas (SSFA) apibūdinamas kaip sveikatai nepavojinga ir sveikatą bei funkcinį pajėgumą gerinanti bet kokia fizinio aktyvumo forma.

Sveikatinamasis fizinis aktyvumas – fizinis aktyvumas, stiprinantis funkcinį organizmo pajėgumą ir sveikatą nesukeldamas jai pavojaus ar žalos.

Kasdienis fizinis aktyvumas – tai normalus, kasdienis aktyvumas: ėjimas į mokyklą ir atgal, vaikščiojimas su šunimi ir kita

Mokslinėje literatūroje išskiriami keturi fizinį aktyvumą apibūdinantys komponentai:

Veiklos rūšis;

Veiklos dažnis;

Veiklos trukmė;

 

INTENSYVUMAS.

INTENSYVUMAS – energijos, reikalingos atliekant fizinę veiklą, sąnaudų rodiklis. Intensyvumas gali būti vertinamas kiekybiškai, naudojant fiziologinius rodiklius (pvz., suvartotas deguonies kiekis, širdies susitraukimų dažnis, kvėpavimo tankis), taikant subjektyvaus suvokimo charakteristikas (pvz., paties asmens įvertintas krūvis; ėjimo ir kalbėjimo testas) arba naudojant kiekybinius kūno judesių duomenis (pvz., žingsnių skaičius, kūno pagreičio duomenys).

Mažo intensyvumo fizinis aktyvumas– veikla, kurios metu:

sumažėja gliukozės kiekis kraujyje;

stiprėja raumenys bei pusiausvyra.

Vidutinio intensyvumo fizinis aktyvumas – tai veikla, kurios metu:

parausvėja veidas, padažnėja širdies ritmas ir kvėpavimas, kūnas sušyla, bet nebūtinai suprakaituojama;

energijos suvartojimas padidėja 3–6 kartus;

sudeginamos 3,5–7 kcal per minutę (kcal/min).

Didelio intensyvumo fizinis aktyvumas apibūdinamas kaip veikla, kurios metu:

padidėja prakaitavimas, smarkiai padažnėja širdies ritmas ir kvėpavimas;

energijos suvartojimas padidėja 6 ir daugiau kartų;

sudeginamos daugiau nei 7 kcal per minutę (kcal/min).

 

ATSAKYKITE SAU Į ŠIUOS KLAUSIMUS, NORĖDAMI SUŽINOTI, AR JŪSŲ FIZINIS AKTYVUMAS PAKANKAMAS:

 

1. „Kiek minučių per savaitę vidutiniškai sudaro Jūsų fiziškai aktyvi veikla, kurios metu Jūs sušylate, pradedate prakaituoti, kvėpavimas tampa greitesnis bei gilesnis, padidėja širdies susitraukimų dažnis, bet dar galite tarpusavyje kalbėtis be didesnių pastangų? Pavyzdžiui, kiek minučių per savaitę Jūs greitai einate, negreitai bėgate, dirbate sode arba darže, važiuojate dviračiu, riedučiais, paspirtuku, užsiimate šiaurietišku vaikščiojimu ir kt., kai kiekviena tokia veikla trunka ne trumpiau 10 minučių?“ (vidutinio intensyvumo fizinis aktyvumas).

2. „Kiek minučių per savaitę vidutiniškai sudaro Jūsų fiziškai aktyvi veikla, kurios metu prakaitavimas tampa intensyvus, pasidaro sunkiau kvėpuoti, labiau padidėja širdies susitraukimų dažnis, tampa sunku kalbėtis tarpusavyje? Pavyzdžiui, kiek minučių per savaitę Jūs greitai bėgate, greitai važiuojate dviračiu arba važiuojate dviračiu kalvota vietove, plaukiate, žaidžiate tokius intensyvius žaidimus kaip futbolas, krepšinis, lauko tenisas ir pan., kai tokia veikla trunka ne trumpiau 10 minučių?“ (didelio intensyvumo fizinis aktyvumas).

Vertinimas: jei Jūsų atsakymų gautas rezultatas rodo, kad per savaitę fiziškai aktyvi veikla sudaro mažiau nei 150 minučių, laikoma, kad Jūsų fizinis aktyvumas yra nepakankamas.

 

Rūpinkitės savo sveikata ir būkite fiziškai aktyvūs!

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos ir Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija

comment Skaitytojų komentarai (0)

Rekomenduojamas video turinys


Taip pat skaitykite