Elektromobilių plėtrą vykdo įpareigoti įstatymo

Šiauliai
Elektromobilių įkrovimo stotelė. A. Rutkausko nuotr.
Reporteris Mindaugas Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Ketvirtas pagal dydį miestas šalyje, bet elektromobilių įkrovimo stotelės tik kelios. Šiaulių miesto savivaldybė ketina šią padėtį taisyti ir iki 2030-ųjų mieste įrengti trisdešimt aukštos galios įkrovimo stotelių, tiesa, ne iš geros valios, bet įpareigota įstatymo. Parengtas preliminarus planas, gyventojai kviečiami teikti siūlymus. Pasaulinės tendencijos rodo, kad elektromobiliai yra neišvengiama ateitis. Bet kai kurie kalbinti specialistai pastebi, kad viešasis sektorius dažnai neįvertina kaštų, tad plėtra ilgoje perspektyvoje nepasiteisina.

Skatina elektromobilumą

2021 m. liepos 1 d. įsigaliojusiame alternatyviųjų degalų įstatyme numatyta, kad iki 2030 m. Lietuvoje turėtų būti įrengta 6000 viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų. Vadovaujantis alternatyviųjų degalų įstatymų savivaldybės turi parengti arba atnaujinti elektromobilių įkrovimo prieigų planus, kurie bus atnaujinami ne rečiau kaip kas 3 metus, skelbia Šiaulių miesto savivaldybė.

Reaguodama į šalies įstatymu numatytą prievolę, Savivaldybė parengė planą, kur iki 2030-ųjų Šiauliuose įvairiuose vietose bus įrengta 32 aukštos galios stotelės su dviem-trimis įkrovimo prieigomis. Gyventojai iki gruodžio 3 d. kviečiami teikti pastabas ir siūlymus, planas derinimui perduotas ir Susisiekimo ministerijai. Įvertinus pastabas, planas bus koreguotas ir patvirtintas.

„Siekiama sukurti patogų Lietuvos elektromobilių įkrovimo prieigų infrastruktūros tinklą, kad būtų skatinamas elektromobilumas. Planas buvo sudarytas atsižvelgiant į Šiaulių miesto traukos vietas, gyventojų judėjimo srautus ir technines galimybes įrengti elektromobilių įkrovimo vietas“, – teigia Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vyr. specialistė Viktorija Žutautė.

Tikslinamos sąlygos

Kiek kainuos ši plėtra, kol kas nėra žinoma. Pasak specialistės, Susisiekimo ministerija rengia ES struktūrinių fondų finansuojamų priemonių finansavimo sąlygų aprašus, paraiškas galės teikti tiek savivaldybės, tiek verslo atstovai. Planai derinami su energijos skirstymo operatoriumi, kai kur gali tekti padidinti elektros galią transformatorinėse. Pasak specialistės, įkrovimas kainuos, tačiau tiksli informacija bus aiški, kai ministerija patvirtins finansavimo sąlygas.

„Plane numatytos vietos ir pietinėje miesto dalyje prie daugiabučių namų. Energetikos ministerija taip pat planuoja finansines paskatas privačių elektromobilių prieigų įrengimui darbovietėse, privačioje žemėje, nuosavuose namuose, prie daugiabučių namų. Finansavimo sąlygų aprašai šiuo metu yra rengiami. Atkreipiame dėmesį, kad savivaldybė gali numatyti vietas tik viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimui, kadangi jos turi būti įrengiamos laisvoje valstybinėje žemėje arba savivaldybės valdomose žemės sklypuose“, – teigė specialybė.

Priežiūros kaštai

Išskirtinai elektromobiliais prekiaujančios įmonės „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Bogusevičius sako, kad įkrovimo stotelių plėtra šalyje jį džiugina, bet tuo pačiu nerimą kelia pasirinktos priemonės. Pasak pašnekovo, šią plėtrą turėtų įgyvendinti verslas, nes viešasis sektorius dažnai neatkreipia dėmesio į esminį faktorių – techninę priežiūrą. Įkrovimo stotelėse naudojami brangieji metalai, kurie gali sudominti ilgapirščius. Ką jau kalbėti apie potencialius gedimus.

„Savivaldybė šaunuoliai, kad imasi tokios iniciatyvos, bet neramu, kai matau, kad aikšteles įrengia, bet neįvertina ir nenumato priežiūros kaštų. Turime stotelę, galbūt net nuošalioje vietoje, ne kur nors centre, bet po kiek laiko ji nebeveikia, niekas jos neprižiūri. Manau, kad geriau šią plėtrą turėtų daryti verslas, įrengti stoteles darbo vietose, kad atvažiavę į darbą darbuotojai galėtų pasikrauti. Arba savivaldybė skatintų verslus imtis plėtros mieste, kad būtų užtikrinta stotelių priežiūra ateityje“, – mano pašnekovas.

Vis dėlto, panašu, kad Šiaulių miesto savivaldybė eina racionaliu keliu.

„Šiuo metu savivaldybė nagrinėja galimybes elektromobilių stotelių įrengimą ir priežiūrą perduoti privatiems subjektams“, – į klausimą, ar yra numatyta lėšų stotelių išlaikymui bei priežiūrai, atsakė V. Žutautė.

Trūksta užmiestyje

Pasak L. Bogusevičiaus, mieste įkrovimo problema nėra tokia didelė, kaip užmiestyje. Jeigu mieste atrasti paprasčiausią rozetę ir įkrauti automobilį nebūtų taip sudėtinga, tai ilgoje kelionėje baimė likti su tuščia baterija išauga – juk nepasiimsi kanistro, nenubėgsi prisipilti degalų. Todėl ši priežastis dažnai atbaido potencialius vairuotojus rinktis ekologiškas transporto priemones.

„Elektromobiliai nėra pigūs, bet krauti juos užtektų kas tris–keturias dienas, jeigu nesi tolimųjų reisų vairuotojas ir važiuoji įprastais atstumais. Tai tarša sumažėtų. Kita kalba yra ilgos kelionės. Užmiestyje autostradose kai kur visiškai nėra įkrovimo stotelių, pavyzdžiui, autostradoje Vilnius–Panevėžys, 111 kilometre plynas laukas“, – juokiasi pašnekovas.

Imasi priemonių

Pasaulinės tendencijos rodo, kad elektromobiliai yra neišvengiama ateitis. Vis daugiau didžiųjų automobilių gamintojų skelbia, kad netolimoje ateityje visiškai nebegamins vidaus degimo varikliais varomų automobilių, atsiranda naujų rinkos žaidėjų, elektromobilių gamintojų. Priemonių imasi ir verslai ar net valstybės.

L. Bogusevičius stebi pasaulines tendencijas ir mano, kad Lietuva bendrame kontekste labai neatsilieka nuo kitų valstybių, kurios ėmėsi žingsnių permainoms automobilių rinkoje keičiant vidaus degimo variklį į elektra varomą. Tačiau, pasak pašnekovo, nuo kiekvienos valstybės pasirinktų priemonių priklausys, kaip sparčiai tuos pokyčius pavyks įgyvendinti.

„Labai geras pavyzdys yra Norvegija, kuri užsibrėžė pasiekti, kad elektromobilių jos vidaus keliuose bus bent 50 proc. Valstybė ėmėsi labai griežtų priemonių, nubraukė PVM, padarė kitus sprendimus ir dabar elektromobilių ten 51 proc. Tam prireikė dviejų metų“, – pavyzdį pateikia L. Bogusevičius.

Pasigenda stotelių

Įkrovimo stotelių žemėlapį pateikiančiame portale elektrodegalines.lt nurodoma, kad Šiauliuose yra penkios įkrovimo stotelės ir viena aukštos galios (greito įkrovimo) stotelė. Pastaroji yra prie „Lidl“ prekybos centro ir skirta krauti automobilius 30 minučių nemokamai, prekybos centro klientams. Viena prie Valstybinės kolegijos. Kitos miesto pakraščiuose: prie oro uosto, Sodo gatvėje, Ginkūnuose. Pietinėje miesto dalyje esanti stotelė žemėlapyje pažymėta kaip neveikianti.

Prie kolegijos esančioje stotelėje nurodoma, kad per 24 valandas 30 minučių įkrovimas nemokamas, norint krauti daugiau – reikia susimokėti, naudojantis mobiliąja aplikacija. Sodo gatvėje ir Ginkūnuose įkrovimo stotelės priklauso verslui, tad norint naudotis stotelėmis, reikia papildomų sąlygų. Prie oro uosto esančioje apribotas veikimo laikas – tik darbo dienomis nuo 7 iki 16 val.

Prie „Lidl“ esančioje stotelėje sutikti vairuotojai su liūdesiu balse kalbėjo, kad kol nėra daugiau įkrovimo stotelių, bet kokia paskata įsigyti elektra varomus automobilius bus veltui. Pasak sutiktų vyrų, Kaune, Kuršėnuose, Radviliškyje tokių stotelių yra, bet Šiauliuose, kur būtų galima įkrauti automobilio baterijas bet kuriuo paros metu, nėra.