Analitikai abejoja, kad akcizų tarifo didinimas dyzeliniam kurui bus naudingas

Vilnius
Budintis Budėtojas Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Nuo kitų metų akcizų tarifą dyzeliniam kurui planuojama didinti nuo 330,17 iki 347 eurų už 1000 litrų. Vyriausybė tikisi, kad tai pagausins įplaukas į valstybės biudžetą, tačiau rinkos analitikai ir dalyviai sako, kad rezultatai gali nuvilti.

Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidento Žilvino Šilėno teigimu, prognozės galimai neatitiks realybės, o Lietuvoje dyzelinio kuro įperkamumas šiuo metu ir taip yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje (ES).

„Akcizus eilinį kartą bandoma naudoti biudžeto problemoms spręsti taikant ne ekonominį, bet buhalterinį požiūrį. Didinant akcizų tarifą nėra atliekamas išsamus ir sistemingas tokios politikos poveikio vertinimas. Daromos optimistinės prognozės, neįvertinant realijų. Pavyzdžiui, ignoruojama tai, kad dyzelinio kuro įperkamumas Lietuvoje ir taip yra vienas mažiausių ES. Egzistuoja pigesnės alternatyvos už Lietuvos sienos, tad planuojamos padidėjusios akcizų mokesčio pajamos į biudžetą gali būti nesurinktos“, - sakė Ž. Šilėnas.

2008 metais pakėlus akcizą kurui, šešėlis šalyje padidėjo iki 30 proc. Lietuvos-Lenkijos pasienio degalinėse prekyba dyzelinu sumažėjo iki 50 procentų. Pasak Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ Prezidiumo nario, finansų ir biudžeto komisijos pirmininko Mariano Svirko (Marjan Svirko), tikėtina, kad Vyriausybė suklys ir šįkart.

„Atrodo, kad didindama dyzelino akcizą Vyriausybės antrą kartą užlips ant to paties grėblio. Išaugtų ne tik šešėlinė degalų rinka, bet ir Lietuva parastų didelius tranzitinio krovininio transporto srautus, kurie dabar važiuoja per Lietuvą specialiai dėl to, kad pas mus užsipiltų pigesnio kuro“, - pasekmes aiškino M. Svirko.