Angle down Atgal

6 juodi metodai, kuriais medijos valdo mūsų sąmonę

Niekam ne paslaptis, kad žiniasklaida, reklama, įvairios politinės partijos naudoja juodus spaudimo metodus, kad galėtų daryti įtaką mūsų sąmonei. Kad suprastume, kaip būtent jie reguliuoja žmogaus elgseną ir įsitikinimus, paaiškinsime šešis populiariausius faktų iškraipymo būdus.

1. Poveikis į jausmus

Šis masių valdymo būdas numato, kad propagandinio turinio informacija turi taikyti ne į žmogaus protą, o į jo jausmus. Emocijos yra būtent tai, ką žmogus priima savo pasąmonės lygmenyje, ko jis negali kontroliuoti ir paneigti. Vadinasi, „smegenų plovimas“ turi būti ne faktinis, o emocinis. Juk pykčio ar nepasitenkinimo jausmais kur kas lengviau užkrėsti šimtus tūkstančių žmonių, priverčiant juos susivienyti ir išleisti milijonus kovai su tuo, ką paskelbs žiniasklaida.

2. Kasdienio įvykio iliuzija

Kaip priversti audituoją praryti informaciją, kuri sukeltų protestų ir pasipriešinimų audrą, pateikti viską taip, kad ji liktų nepastebėta? Viskas paprasta. Reikia parodyti ekrane vedėją, kuris praneš apie korupciją, prievartavimus, dešimtis žiaurių žmogžudysčių pačiu ramiausiu ir abejingiausiu tonu, dar su šypsena veide. Šį triuką naudoja masinės informacijos priemonės, kad niveliuotų tikrąją įvykių reikšmę, sumažintų žiūrovų pasipriešinimą, nušviesdami įvykius nereikšmingoje, dėmesio nevertoje šviesoje.

3. Sprogstamosios informacijos širma

Šis triukas naudojamas tam, kad nuslėptų esminę problemą nuo publikos, nukreipdami dėmesį į antraeilius reiškinius. Kaip tai vyksta? Jeigu reikia nuslėpti kokį nors nepaprastą įvykį, geriausia sukurti informacinį triukšmą iš kokių nors kitų nereikšmingų įvykių, tai yra nukreipti fokusą į šalį. Pavyzdžiui, prieš rinkimus galima per televiziją aktyviai šturmuoti žiūrovus įvairiais kompromituojančiais faktais, kad jiems praeitų noras domėtis kandidatų praeitimi, nes jie bus išvarginti informacijos pertekliaus. Arba galima sukoncentruoti pagrindinį informacijos smūgį į neramumus Vietname, kad nuslėptų savo šalies vidaus ar tarptautinių santykių problemas.

4. Savas autoritetingas šaltinis

Kreipimasis į anoniminį autoritetą, kuris paprasčiausiai neegzistuoja, suteiks informacijai svarumo ir solidumo visuomenės akyse. Šis manipuliavimo sąmone būdas yra efektyvus: žmonės linkę tikėti viskuo, ką sako „daktarai“, „mokslininkai“ ir „žymūs politiniai veikėjai“, nors konkretus eksperto vardas gali būti ir neskelbiamas.

Pavyzdžiui, „Nyderlandų mokslininkai nustatė“, „gydytojai rekomenduoja“, „įtakingas verslininkas, nenorėjęs skelbti savo pavardės“. Ar čia buvo kas nors konkretaus, paminėti tikslūs gydytojų, mokslininkų vardai, informacijos šaltiniai? Jeigu informacija nėra atskleista, tai ji – neteisinga. Tai yra melas.

5. Nukreipiantys komentarai

Kaip priversti žmones mąstyti reikiama linkme? Reikia pateikti faktus, lydimus „teisingų“ interpretacijų, kurios paaiškintų ir primestų žiūrovui įtikėtiną įvykių variantą. Tam komentatorius neva siūlo auditorijai kelis aiškinimų variantus, ištraukdamas į pirmą planą tai, kas naudinga jam. Kad toks variantas atrodytų panašus į tiesą, prie teigiamo įvertinimo jis prideda kelis nereikšmingus minusus ir visą tekstą sustiprina pora vykusiai parinktų faktų su gražia „siūlomų augimo“ tendencijų iliustracija. Žinoma, faktai, kuriais reikia sukelti kritiką ir pasmerkimą, pateikiami jau su kitu „padažu“.

6. Tinkamas fonas kontrastui

Kad gerą žinią žmogus priimtų dar su didesne simpatija, o blogą – su stipresniu pasmerkimu, publikai pateikiama informacija su kontrastingu fonu. Pavyzdžiui, politikas, kuris nori sustiprinti savo pozicijas, iš pradžių atkreipia žiūrovų dėmesį į konkurentų trūkumus, jų neprofesionalumą ir siekimą praturtėti liaudies sąskaita, o jau po to parodo, koks jis pats yra „geras“, savo sąskaita stato vaikų tuberkuliozinę gydyklą ir teikia materialinę paramą vienišoms motinoms. Darbštus ir sąžiningas tinginių ir melagių fone visada atrodys geresnis už savo oponentus.

Dabar jūs žinote, kaip lengva manipuliuoti žmonių sąmone. Būkite budrūs ir neleiskite masinėms informacijos priemonėms spręsti už jus.

Alfa.lt

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite